Testování vybraných produktů v praxi, tak to jsme v redakci Jezdci.cz dlouho neměli. I proto jsme na nabídku od Decathlonu kývli a čekali, co přijde za první produkt.
V první polovině února dorazil balíček s dvěma páry třmenů Fouganza 500 JUMP. Už na první pohled na nich bylo vidět, že se jedná o výrobek, u něhož není hlavním měřítkem nízká cena. Ostatně, nejlevnější tzv. bezpečnostní třmeny se dají pořídit již za několik stovek, ty kvalitnější pak za jednotky tisíc. Nejčastěji se však pohybují mezi 2.000 až 8.000 Kč, přičemž tyto konkrétní stojí 1.799 Kč, a jsou tak stále u té spodní hranice.
První naše rozhodnutí bylo, kdo konkrétně se testování zhostí. Jelikož jsme měli dva páry, tak jsme si řekli, že jeden vyzkoušíme někým přímo „z domu“ a s druhým oslovíme nějakého jezdce, pokud možno známého, ale zároveň někoho, kdo nemá žádné reklamní závazky u jiných prodejců vybavení pro jezdce a koně. Požádali jsme tak o spolupráci reprezentanta ve všestrannosti Miroslava Trundu, jehož hodnocení vám nabídneme v samostatném příspěvku.
Ještě na úvod je vhodné konstatovat, že testující jezdec nemá nárok na žádnou finanční odměnu. Zboží mu bylo zapůjčeno na omezenou dobu a pouze v případě, že bude s produktem maximálně spokojen a bude jej chtít dále používat, tak se zápůjčka může prodloužit tzv. na dobu neurčitou.
Pojďme se již věnovat prvnímu testu, na němž se podílela rekreační parkurová jezdkyně a spolumajitelka společnosti Equinet s.r.o., Barbora Malinovská. Pro několikatýdenní testování ze sedla odstranila jiné třmeny s bezpečnostními prvky, jejich pořizovací hodnota byla zhruba trojnásobná.
„V bezpečnostních třmenech jezdím dlouho a jiné už bych nezvolila. Moje původní třmeny jsou již několik let staré a cena byla přes 5.000 korun. Proto jsem byla zvědavá, jak velký rozdíl bude u těchto nových třmenů, které stojí v obchodě výrazně méně,“ uvedla v úvodu svého hodnotícího komentáře.
Jednou z otázek, na které jsme chtěli znát odpověď, byl první dojem po výměně třmenů. „Seděly velmi pohodlně, jako kdybych s nimi jezdila od jakživa. Vůbec jsem si na ně nemusela zvykat, a hned od první chvíle jsem měla velmi dobrý pocit stabilní polohy nohy,“ konstatuje.
Nutno podotknout, že tyto i původní třmeny spadají do kategorie těch těžších. Jeden třmen 500 JUMP váží 550 gramů. „Tyto třmeny jsou poměrně těžké, což by mělo zaručit větší stabilitu. Nikdy jsem nejezdila v plastových lehkých třmenech, takže na tuto těžší váhu jsem zvyklá a vyhovuje mi.“
Podívejme se také na materiál a celkový vzhled. Tady je v případě testují jezdkyně velký rozdíl, neboť původní třmeny byly z větší části z nerezové oceli, zatímco Fouganza 500 JUMP by se asi daly označit spíše jako plastové. Není to však přesné, hlavní část totiž tvoří z 15 % skelné vlákno a 58 % polyamid, rám je z oceli, výklopné rameno z polyoxymetylenu a nášlapná plocha z termoplastického polyetylenu (TPE).
„Věřím, že použité materiály zajistí třmenům dlouhou životnost, zároveň oceňuji snadnou údržbu a praktickou černou barvu, která ladí s barvou sedla. Nášlapná plocha je dostatečně velká a protiskluzový vzorek pomáhá příjemně fixovat nohu,“ upozorňuje na rozměry nášlapné plochy, které jsou 7 x 11 centimetrů.
Co se týče bezpečnostní úlohy, tak naštěstí nebyla příležitost si jejich funkci vyzkoušet v praxi. „Několikrát jsem vyzkoušela jejich otevření nanečisto a toto řešení mi přijde jako funkční. Žádný pád jsem při testování naštěstí neměla,“ uvádí Barbora Malinovská. Se třmeny jezdila téměř měsíc v podstatě denně.
Výklopné rameno není těžké vyklopit, i když rozhodně u něj nehrozí náhodné otevření během ježdění. V případě většiny pádů by se však měl vždy otevřít a nohu tak ze třmenu uvolnit. Tvar třmenu byl navržen tak, aby vedl nohu směrem k části, která se v případu pádu otevře, tedy k té vnější. Pro otevření třmenu je dle informací od výrobce potřeba tlaku 4 kilogramy.
I přes svou pružnost je tento materiál velmi odolný. Může se však stát, že v případě silného tlaku výklopná část třmenu praskne. Pak je možné vyměnit prasklou část za novou. Výrobce a současně prodejce avizuje, že není problém náhradní díl objednat ve kterékoliv prodejně.
A jaké je tedy hodnocení zapůjčených třmenů, jejichž vývoj probíhal ve Francii více jak tři roky a nejednou byl zastaven kvůli technické náročnosti projektu? „Byla jsem celkově mile překvapena. Pokud mám využít stupnice od 1 do 10, tak bych zvolila osmičku. Nemám nic konkrétního, co bych mohla aktuálně vytknout. Mezi plusové body patří i to, že součástí balení jsou originální obaly, které chrání sedlo před nečistotami. Určitě se na trhu najdou i stejně či více kvalitní třmeny, ale pokud vezmu v úvahu cenovou relaci, za kterou jsou nabízeny, tak to považuji za velký bonus, a i proto dávám tak vysokou známku.“
Nezbytná otázka na závěr: Chtěla byste tyto třmeny vyměnit za své původní a nadále je aktivně používat? „Ano, ráda bych je dál používala.“ První část testu je tedy u konce a příště vám prozradíme, co na třmeny Fouganza 500 JUMP říká reprezentant České republiky v jezdecké všestrannosti Miroslav Trunda.
Foto Josef Malinovský