reklama 11B

reklama

Müller: Úprava Taxisu je nevyhnutelná, nebyl to verdikt "od stolu"

 25.03.2021 06:30 | AUTOR: Martin Cáp |
NEPŘEHLÉDNĚTE

ikonka

Ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller popisuje, co vedlo pořadatele k rozhodnutí upravit Taxisův příkop. Vedle zvýšení bezpečnosti podle něj zůstává klíčovým cílem zachování atraktivity Velké pardubické a udržení Taxisu jako jejího symbolu.

reklama 12B

Dostihový spolek před dvěma týdny oznámil, že se představenstvo společnosti rozhodlo v rámci zvýšení bezpečnosti pardubických dostihů pro úpravu některých překážek. Mimo jiné dojde ke změkčení doskokové hrany Taxisova příkopu.

Od roku 1994, kdy došlo k posledním větším úpravám, překonávalo slavnou překážku podle neoficiálních propočtů celkem 493 startujících. Z toho 443 (89,86 %) skoků bylo úspěšných a 50 (10,14 %) skončilo pádem. Zatímco ve druhé polovině 90. let a na začátku tohoto století fatální zranění na Taxisu zcela vymizela, v minulých sedmi letech došlo hned ke třem. Taxis se tak opět ocitl v centru pozornosti masmédií a pod tlakem kritiky části laické veřejnosti.

"Jsem přesvědčen, že tento zásah přichází včas a s ohledem na udržení tradice a kontinuity je nevyhnutelný. Veškeré změny jsou navrženy tak, abychom nesnížili atraktivitu dostihu, ale zvýšili jeho bezpečnost," řekl v rozhovoru pro Jezdci.cz ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.

 

Podcast o 101. Českém derby: Na prahu sezony plné otazníků

 

Pardubický pořadatel zároveň našemu serveru poskytl oficiální nákres úprav Taxisu, jak byly schváleny představenstvem Dostihového spolku. Srovnání před schválenou změnou a po ní najdete ve fotogalerii přiložené k článku.

Pane Müllere, jak byste shrnul výchozí situaci a důvody, proč se pardubický pořadatel do úprav některých překážek pustil?

Důvodů, které vyvolaly potřebu zabývat se tématem nejen úpravy Taxisova příkopu, ale i otázce zvýšení bezpečnosti dostihů na pardubickém závodišti, bylo hned několik. Uplynulé roky nám ukazují, že dostihy se zrychlují a tento trend má značný a bohužel negativní vliv na průběh dostihů.

Překážky na našem závodišti prochází v průběhu celého roku dílčími úpravami a modernizací, ale otázka úpravy Taxisova příkopu byla řešena naposledy v roce 1994. Statistiky posledních let mluví jasně a naší povinností coby pořadatele je udělat vše pro zajištění maximální bezpečnosti jezdců a koní na pardubickém závodišti. Samozřejmě také vnímáme aktuální společenskou náladu a snažíme se najít vhodné, funkční a přijatelné řešení.

O připravovaných změnách proběhla v Dostihovém spolku poměrně rozsáhlá debata na několika různých úrovních. Jaká byla cesta ke zveřejněným rozhodnutím?

Je pravdou, že jsme tomuto tématu věnovali velkou pozornost a rozhodně jsme o takto zásadních změnách nerozhodovali "jen tak od stolu". Iniciovali jsme vznik expertní skupiny, do které jsme přizvali Českou asociaci steeplechase, Překážkovou komisi, jezdce a trenéry, veterináře, odborníky na welfare a také zástupce odborných médií. Tato skupina se sešla několikrát. Analyzovala vývoj a průběh dostihů a nakonec došla ke společnému závěru a navrhla možná řešení.

Materiály z jednání expertní skupiny jsme postoupili Výboru České asociace steeplechase, která si vyžádala ještě stanovisko Překážkové komise. Doporučení odborníků a přiložená stanoviska následně projednalo představenstvo Dostihového spolku a rozhodlo o navržených úpravách.

V případě Taxisova příkopu dojde ke změnám. Nebude se však jednat o změny takového charakteru, které by zásadně zasahovaly do proporčních parametrů tohoto skoku. Plánujeme provést změlčení příkopu s pozvolným stoupáním tak, abychom odstranili nebezpečnou doskokovou hranu.  Šikmým sestřižením živý plot získá formát triple-bar skoku. Velká diskuse probíhala na téma odskokového břevna před živým plotem. Zatím se nám nepodařilo v rámci všech zúčastněných nalézt shodu, proto jsme se rozhodli odskokovou barieru před živý plot prozatím neinstalovat.

V případě překážky č. 2, která v menších rozměrech typově odpovídá Taxisovu příkopu, upravíme tvar příkopu a živého plotu a vyznačíme doskokovou hranu vysypaným pásem pilin. Koně tak budou mít v průběhu sezóny příležitost překonávat stejný profil skoku jako v případě Taxisova příkopu.

Jak hodnotíte výsledek a co osobně považujete za klíčový posun?

Výsledek budeme moci hodnotit až po prvních překonáních upravených skoků a následných reakcích jednotlivých aktérů. Osobně si velice si vážím přístupu všech členů expertní skupiny, kteří se s jistou mírou osobní odvahy zapojili do tohoto projektu. Jsem rád, že se nám podařilo vést věcnou a korektní debatu na vysoké odborné úrovni s jasným cílem zajistit maximální bezpečnost koní a jezdců. Provedením naplánovaných úprav práce expertní skupiny ale zcela jistě nekončí. Nadále budeme sledovat průběh dostihů, vyhodnocovat provedené změny a případně navrhovat další opatření. Rád bych touto cestou ještě jednou poděkoval všem, kteří se na tomto projektu podíleli.

Jaké reakce široké veřejnosti a dostihové obce se k vám zatím dostaly?

Už během prvního jednání expertní skupiny bylo zřejmé, že se jedná o téma, které vyvolá velkou pozornost. Názory jednotlivců se samozřejmě různí. Jsem si vědom závažnosti tématu a s ohledem na dobu, ve které žijeme, se snažím všem podávat relevantní vysvětlení. Rozumím postoji tradicionalistů a staromilců, mezi které se také řadím, ale z pozice pořadatele velmi silně vnímám tlak odpůrců a lidí, které uvádí provozování dostihového sportu do jakéhosi osobního diskomfortu. Veškeré změny, které jsme naplánovali, jsou tedy výsledkem důsledné analýzy ve všech jejích ohledech s cílem zajistit vyšší bezpečnost na straně jedné, na druhé straně zachovat atraktivitu dostihu a udržet symbol Velké pardubické Taxisův příkop.

 

Čtěte více: Pardubice chystají úpravy překážek, "dvojka" bude příprava na Taxis

 

S jistotou mohu říci, že jsem otázce úpravy dotčených skoků věnoval velkou pozornost. Absolvoval jsem mnoho zajímavých dialogů s vysoce erudovanými specialisty, ale i s lidmi, kteří hledají pouze osobní důvod ke konfrontaci na jakékoliv téma. Nejpodstatnější je pro mě v tomto směru fakt, že bez ohledu na to, zda jsme ochránci zvířat, účastníci, návštěvníci, televizní diváci či pořadatelé, je náš zájem a cíl společný. Vyvarovat se fatálních pádů, nepříjemných kolizí a vytvořit takovou dostihovou atmosféru, která si v sobě zachová adrenalin a napětí, ale vytlačí strach a obavy. 

Na sociálních sítích se objevily názory, že Velká pardubická se nenávratně změní a nebude taková jako dřív. Jak vnímáte podobné ohlasy?

S názorem, že se Velká pardubická s navrženými a provedenými úpravami změní, souhlasím. Již poněkolikáté v téměř 150leté historii Velké pardubické přistupujeme ke změnám v tomto dostihu. Jsem přesvědčen, že tento zásah přichází včas a s ohledem na udržení tradice a kontinuity je nevyhnutelný. Veškeré změny jsou navrženy tak, abychom nesnížili atraktivitu dostihu, ale zvýšili jeho bezpečnost.

Velká diskuse se loni strhla i kolem nervozity na startu Velké pardubické a potřeby zklidnění atmosféry na samém začátku dostihu, tedy před nájezdem na Taxis. Bude se pořadatel zabývat i tímto problémem?

V rámci expertní skupiny a jednání se zástupci České asociace steeplechase a Překážkové komise jsme otevřeli i téma startů na pardubickém závodišti. Z příspěvků a komentářů jednotlivých členů vzešlo několik podnětů a návrhů, jak zlepšit způsob a provádění startů. Naším cílem je společně s vytvořit jasnou metodiku, kterou se budeme řídit v průběhu celé sezóny.

Ilustrační foto: Ivan Krejza



K odběru se přihlašte ZDE!

 

Nový Jezdecký zpravodaj vychází každý pátek a je zcela zdarma. Přímo do vašeho e-mailu vám jednou týdně doručíme to nejzajímavější z našich webů - zpravodajství napříč disciplínami, rozhovory, podcasty i videa. Už nikdy vám nic podstatného z našeho servisu neunikne!

 

Novinky z jezdectví a dostihů můžete sledovat i protřednictvím našich specializovaných skupin na Facebooku! Spravujeme pro vás:
 

Máme rádi parkury Jezdci.cz

Máme rádi dostihy Jezdci.cz

Máme rádi drezuru Jezdci.cz

Máme rádi vozatajství Jezdci.cz

Máme rádi všestrannost Jezdci.cz

Máme rádi reining a western Jezdci.cz

Máme rádi voltiž Jezdci.cz

Máme rádi vytrvalost Jezdci.cz

Máme rádi pony sport Jezdci.cz


reklama 13C




NEPŘEHLÉDNĚTE

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace