Zimní přestávku na pardubickém závodišti pořadatel zdejších dostihů využil k údržbě a renovacím vybraných překážek. Největší změny ale Dostihový spolek teprve chystá. Představenstvo společnosti ve středu na základě výstupů z jednání expertní skupiny a České asociace steeplechase (ČASCH) rozhodlo o úpravách vybraných skoků, včetně Taxisova příkopu.
Vývoj dostihů v posledních letech a událostí především po loňské Velké pardubické byl důvodem svolání expertní skupiny. Ta měla za úkol analyzovat průběh dostihů a navrhnout opatření, která povedou ke zvýšení bezpečnosti koní i jezdců na pardubickém závodišti.
Variantami řešení byly i úpravy vybraných překážek včetně Taxisu. Zásadními změnami prošel v roce 1994, kdy byl odvodněn a částečně zasypán.
"Expertní skupina se sešla opakovaně a problematiku bezpečnosti na pardubickém závodišti řešila komplexně. Podklady a návrhy řešení postoupila k projednání i Výboru České asociace steeplechase a Překážkové komisi. Všechny výstupy dostali k dispozici členové představenstva společnosti Dostihový spolek, kteří na základě odborných doporučení rozhodli přistoupit k úpravám některých překážek. V první etapě to bude překážka č. 2, ve druhé pak překážka č. 4, tedy Taxisův příkop," uvedl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.
Překážka č. 2 svou vizuální podobou odpovídá Taxisovu příkopu, jedná se o živý plot s příkopem za ním. “Rozhodli jsme se změlčit příkop a odstranit doskokovou hranu. Tu naznačíme vysypaným pásem pilin tak, jak se to u Taxisu. Příkop zvýrazníme opticky, a to zeminou bez trávy. Překážka se tak typově stane menší „kopií“ Taxisova příkopu a koně budou mít příležitost během sezony tento skok natrénovat,“ doplnil Müller.
V další fázi dojde k podobným úpravám také u Taxisu. Změlčení příkopu vytvoří pozvolnou plochu bez doskokové hrany, k optickému zvýraznění příkopu přispěje opět hnědá zemina. Živý plot bude zešikmen.
Diskutuje se také o tzv. odskokové bariéře – bílé kládě před živým plotem, která je umístěna u většiny překážek na pardubickém závodišti. V této otázce nepanuje jednotný názor, experti se tak budou otázkou umístění či neumístění bariéry ještě zabývat v průběhu sezony.
"Věříme, že se nám společně s odborníky podařilo nalézt vhodnou variantu zvýšení bezpečnosti koní a jezdců na pardubickém závodišti. Shodli jsme se s expertní skupinou, že její činnost bude pokračovat i nadále. Bude sledovat vývoj dostihů a dopad přijatých opatření, abychom je mohli průběžně vyhodnocovat a případně činit další kroky,“ dodal Müller.
Zdroj: tisková informace Dostihového spolku
Ilustrační foto: Marek Sekáč