V pravidlech všestrannosti je několik spíše drobných změn, které vstupují platnost od letošního dubna.
Dvě z nich se týkají článku 503.5. specifikující kategorie pony. „Kromě soutěží určených pro pony (CCIP) jsou všechny mezinárodní závody přístupné koním i poníkům za předpokladu, že pony a jejich jezdci mají splněnou příslušnou kvalifikaci.“ Druhá úprava tohoto článku se týká stáří poníků. „Pony mohou startovat v soutěžích CCIP1* pro pony od začátku kalendářního roku, ve kterém dosáhnou 5 let (pozn. red.: dříve bylo 6 let) a v soutěžích CCIP2* pro pony od začátku kalendářního roku, ve kterém dosáhnou 6 let.“
Nová národní úprava hovoří také o potvrzení způsobilosti zahraničních jezdců. „Každý zahraniční jezdce, který se chce zúčastnit jakýchkoliv národní závodů pořádaných na území České republiky, musí organizačnímu výboru doložit potvrzení od své národní federace o odpovídající kvalifikaci, která tuto dvojici opravňuje k účasti v daném stupni obtížnosti. Organizační výbor plně zodpovídá za provedení kontroly oprávněnosti startu v této soutěži. Bez splnění těchto podmínek nebudu dané dvojici umožněn start.“
Z pohledu mezinárodních závodů je novinkou omezení pro stavitele tratí. „Stavitel trati nesmí ve své funkci působit v místě konání závodů v soutěžích CCI4*-S a CCI4*-L (včetně mistrovství) více než 6 po sobě jdoucích let a v soutěžích CCI5*-L více než 8 po sobě jdoucích let. Ve funkci může opět působit po tříleté přestávce. Poznámka: tento požadavek platí od 1. 1. 2023 a není uplatňován zpětně.“
Stavitele se týká úprava článku 525 o nebezpečné jízdě. Každý člen sboru rozhodčích a technický delegát mají právo a povinnost sledovat možné případy nebezpečné jízdy a je-li to proveditelné, z důvodu nebezpečné jízdy jezdce zastavit na trati a vyloučit. Nově je však doplněno, že i „stavitel trati má právo a povinnost sledovat potenciální případy nebezpečné jízdy během terénní zkoušky a ohlásit je sboru rozhodčích, který rozhodne o možném vyloučení dvojice.“
Funkcionáře závodů jistě bude zajímat článek 514 o tom, že u „denní náhrady pro rozhodčí, technické delegáty a hlavní stewardy je doporučena denní náhrada ve výši 100 eur (čistého, po odečtu příslušných daní). Denní náhrada se vyplácí po všechny služební dny plus jeden. Funkcionář se může podle svého rozhodnutí náhrady vzdát.“
Národní úprava článku 523.3. specifikuje vyšetření po pádu. „V případě pádu sportovce těsně před startem drezurní, skokové nebo terénní zkoušky musí být sportovec vyšetřen. Sportovci může být posunut start dané zkoušky po dohodě s hlavním rozhodčím.“
Jezdců se dotýká i odstavec článku 538 o sluchátkách. „Během tréninku mohou Sportovci nebo ošetřovatelé používat pouze jedno sluchátko, pokud sedí na koni. Sluchátka a/nebo jiná elektronická komunikační zařízení (s výjimkou lékařských, např. naslouchátek) jsou přísně zakázána na všech kolbištích a tratích. Použití se trestá vyloučením.“
Co se týče článku 539 o sedlání a uzdění, tak mnozí uvítají doplněk o tom, že síťová ochrana nozder před hmyzem je povolena. Usnadněním pro pořadatele národních závodů pak bude odstranění povinnosti cvičného drezurního obdélníku pro národní soutěže.
U bodování nastává změna u soutěží krátkého formátu. Pokud skoková zkouška předchází terénní zkoušce, nebude sportovci, který nasbírá ve skokové zkoušce 20 a více trestných bodů, povolen start v terénní zkoušce a bude automaticky vyloučen ze soutěže.
Upřesněno je také konečné hodnocení při rovnosti bodů. Na závodech v případě rovnosti bodů u dvou nebo více Sportovců rozhoduje v první řadě lepší výsledek v terénní zkoušce včetně trestných bodů na překážkách, za překročení času a dalších trestných bodů, které mohl Sportovec získat na trati. Nově však ještě přibyl odstavec b), v němž stojí, že „je-li dále rovnost bodů, je nejlepší ten Sportovec, který má nejvyšší počet dobrých známek z drezurní zkoušky“.
Rovnosti bodů se věnuje také příloha J pojednávajících o zkrácených národních soutěžích. „Při rovnosti bodů rozhodne o vítězi v soutěžích obsahujících drezurní a skokovou zkoušku jedno rozeskakování na čas. Ve variantách soutěží drezurní a terénní zkouška nebo terénní a skoková zkouška rozhodne menší časový odstup od optimálního času v terénní zkoušce.
Ilustrační foto: Marcel Runštuk
Zdroj: ČJF