reklama 11B

Regulace trhu s kosmetikou pro koně v ČR a SR je neštěstí, říká Petlan

ikonka

Přes patnáct let se Michal Petlan zabývá prodejem koňské kosmetiky. Dostal se k tomu souhrou okolností přes jeho velkou vášeň, kterou je westernové ježdění. Současné podnikání mu však komplikují české zákony, které jsou dle jeho slov diskriminující.
26.08.2022 15:00  |  Autor: Josef Malinovský  |  Rubrika: Ostatní  |  
NEPŘEHLÉDNĚTE
| FANCLUB
reklama 12A

 
Ke koním se Michal Petlan dostal díky rodičům, kteří se rozhodli vybudovat ranč. Vždy ho lákalo westernové ježdění a plánoval, že bude profesionálním trenérem. Díky angažmá v Americe se dostal ke značce Farnam, se kterou dodnes úspěšně obchoduje. Mohl by být však mnohem úspěšnější, kdyby v České republice a na Slovensku neplatily zákony z dřívějších dob. Ty místní prodejce podle něj výrazně diskriminují oproti zahraniční konkurenci z dalších zemí Evropské unie.
 
„U koní jsem už přes dvacet let a značku Farnam v České republice a přilehlých zemích dělám více jak patnáct let. Dostal jsem se k ní díky mým zahraničním pracovním zkušenostem. Vypracovali jsme se do stavu, kdy je i tady Farnam populární, nejen v Americe. Celkem se nám daří, jsou to kvalitní výrobky a lidé se k nim rádi vracejí,“ konstatoval v nedávném rozhovoru na EquiRadiu.
 

Doporučujeme: Stanislav Hakr: Začátky? Sbalil jsem bágl a jel stopem na Equitanu

 

Michal Petlan se však věnuje nejen prodeji koňské kosmetiky. „Historicky je moje zaměření westernové, proto se kromě Farnamu zaměřuji i na westernové značky, například sedla Bob‘s, která patří mezi nejlepší sedla na světě. Dále to je třeba značka Classic Equine, což je skvělé jezdecké vybavení. V nabídce máme i francouzskou a jinou americkou kosmetiku. Děláme zkrátka to, u čeho vidíme, že je zajímavé a je po tom poptávka,“ prozrazuje jednatel společnosti Animal Central, jenž se původně chtěl vydat na dráhu westernového trenéra. 
 
Když však v roce 2004 poprvé odletěl do Ameriky a na různých místech tam strávil téměř rok, tak si svůj plán rozmyslel. „Malinko jsem odbočil jiným směrem, ale jelikož jsem chtěl dál zůstat u koní, což mě moc baví, tak z toho vznikl již zmíněný obchod,“ upřesnil Petlan.
 
Prodávat koňskou kosmetiku v České republice a na Slovensku však není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Dokonce je to prý výrazně komplikovanější než v jiných zemích Evropské unie. „Regulace českého a slovenského trhu je trochu neštěstí. To jsou jediné dva trhy v celé Evropě, které tuto regulaci mají. Dost to omezuje a diskriminuje české prodejce, kteří nemohou tak snadno prodávat výrobky jako jsou šampóny, lesky nebo masti na kopyta. Je to regulované veterinárním zákonem a je potřeba toto mít schválené od Ústavu kontroly veterinárních biopreparátů a léčiv v Brně. Doprovází to poměrně velká byrokracie a administrativa. Jsou tam i nějaké poplatky. Zejména v tom vidím veliké omezení a nerovnost na evropském trhu pro prodejce. Když bych měl dát názorný příklad, tak my můžeme prodávat kosmetiku do Polska, do Německa či Rakouska, v podstatě kamkoliv bez nějakého omezení, ale abychom stejnou kosmetiku mohli prodávat tady u nás, tak ji musíme mít schválenou od zmíněného úřadu. Platí to také opačným směrem. Češi si mohou nakupovat na polském nebo německém trhu bez nějakého omezení, ale tady mohou kupovat jen schválené věci. Pro mě to naráží na princip volného obchodu v rámci Evropské unie a moc se mi to nelíbí,“ postěžoval si při rozhovoru v podcastu EquiRadia na omezení vycházející z veterinárního zákona a příslušného úřadu.  
 

Psali jsme: Mít na koni klobouk pro mě bylo něco nového, vzpomíná Tomáš Martínek

 
Je samozřejmě jasné, že určitá regulace je na místě, ale Michal Petlan argumentuje tím, že by podmínky měly být nastaveny pro všechny v rámci Evropské unie stejně. „Jsou seznamy látek, které nejsou povolené v Evropské unii, jsou poté nějaké výborní standarty a správné výrobní praxe. Toto jsou mechanismy, které jsou obecně i u kosmetiky pro lidi funkční a platné, ale u koní zmíněný ústav trochu argumentuje tím, že jde o blaho zvířat. My si však myslíme, že blaho českého koně je úplně stejné, jako blaho koně německého nebo kteréhokoliv jiného,“ pokračuje ve vysvětlování nestandardní situace. 
 
Redakce Jezdci.cz již v polovině července oslovila Ústav kontroly veterinárních biopreparátů a léčiv, abychom si zmíněné informace ověřili. Úřad jsme požádali také o stanovisko, zda se bude snažit do budoucna tuto diskriminaci českých prodejců kosmetiky pro zvířata odstranit. Jelikož na náš e-mail nikdo nereagoval, tak jsme se po déle jak měsíci znovu připomněli. Potvrzení o doručení na podatelnu ústavu jsme sice dostali, ale ani napodruhé nám nikdo na otázky za více jak týden neodpověděl. 
 
Michal Petlan je rozhodnut do budoucna dál usilovat o to, aby jako český prodejce měl stejné podmínky, jako prodejci v okolních zemích. V současné době se s omezeními musí nějak vypořádat, i když to není vždy jednoduché. Elán do další práce mu ovšem nechybí. „Naším cílem je zůstat rodinnou firmou, tak nás to nejvíc baví,“ dodává.
 
Foto: poskytl Michal Petlan



Sledujete novinky o koních, jezdectví a dostizích na Jezdci.cz a pouštíte si pravidelně vysílání EquiTV.cz a EquiRadia.cz? Máme pro vás novinku - spouštíme Fancluby Jezdci.cz a EquiTV.cz EquiRadio.cz, jejichž prostřednictvím můžete podpořit další existenci našeho zpravodajství.

Zaplacením ročního nebo půlročního příspěvku umožníte, aby veškerý redakční obsah s výjimkou bonusů pro členy fanclubu zůstal nadále volně přístupný všem uživatelům a přímo se tak budete podílet i na propagaci všech koňských sportovních disciplín. Zároveň dostanete přednostní přístup k velké části našich materiálů, které si můžete přečíst v časovém předstihu, pravidelnou možnost získat různé slevy na zboží našich partnerů a účast v soutěžích o ceny.

Roční členství ve Fanclubu Jezdci.cz stojí 600 Kč, půlroční příspěvek je 300 Kč. Pokud chcete být členem obou fanklubů Jezdci.cz i EquiTV.cz, můžete využít zvýhodněnou variantu 1000 Kč (roční) a 500 Kč (půlroční). Další podrobnosti najdete na tomto odkazu.

Newsletter a komunity na síti

Kromě největšího českého serveru o koních Jezdci.cz, internetové televize EquiTV a stále populárnějšího EquiRadia pro vás připravujeme i pravidelný newsletter Jezdecký zpravodaj, který jednou týdně shrnuje vše podstatné z koňského dění a každý pátek ho doručujeme přímo do vašeho e-mailu.

K odběru toho nejlepšího z našeho zpravodajství se můžete přihlásit ZDE!

Novinky z jezdectví a dostihů můžete sledovat i prostřednictvím našich specializovaných skupin na Facebooku! Spravujeme pro vás:

Máme rádi parkury Jezdci.cz

Máme rádi dostihy Jezdci.cz

Máme rádi drezuru Jezdci.cz

Máme rádi vozatajství Jezdci.cz

Máme rádi všestrannost Jezdci.cz

Máme rádi reining a western Jezdci.cz

Máme rádi voltiž Jezdci.cz

Máme rádi vytrvalost Jezdci.cz

Máme rádi pony sport Jezdci.cz

FB Jezdci.cz

FB Jazdci.sk

FB EquiTV.cz a EquiRadio.cz


reklama 13A

NEPŘEHLÉDNĚTE