Marcus Ehning je jedním z jezdců, kteří dokázali vyhrát finále SP třikrát. V roce 2010 to bylo s koněm Plot Blue. Foto: archiv Jezdci.cz
Parkurový Světový pohár v rámci západní Evropy má za sebou čtyři kola. Před finále, které hostí na přelomu března a dubna Omaha (USA) se jich odehraje ještě devět. My vám v článku přiblížíme některá zajímavá fakta z historie této série.
1979
Poprvé se série Světového poháru v parkurovém skákání rozběhla v roce 1979. O rok dříve byla ustanovena její pravidla.
Max E. Amann
Otcem myšlenky založit soutěž Světového poháru v jezdectví je švýcarský sportovní žurnalista Max. E. Amann.
Hugo Simon
Historicky prvním vítězem finále se stal v roce 1979 legendární rakouský jezdec Hugo Simon. Při finále ve švédském Göteborgu sedlal koně Gladstone. Nelze nezmínit, že Simon narozený v roce 1942 závodí stále na mezinárodní úrovni, a jen z letošního roku má několik umístění na CSI v soutěžích do 145 cm včetně Grand Prix.
3
Finálový hattrick se podařil třem jezdcům v historii. Prvním z nich je už zmíněný Hugo Simon, který k prvnímu místu v premiérovém ročníku přidal ještě výhry v letech 1996 a 1997. Dalším jezdcem, kterému se povedlo třikrát ve finále triumfovat, je Brazilec Rodrigo Pessoa, stalo se tak třikrát v řadě v roce 1998 až 2000, kdy tvořil téměř neporazitelný tandem s Baloubetem du Rouet. Posledním je Marcus Ehning (GER), který vyhrál pokaždé s jiným koněm v letech 2003, 2006 a 2010.
2
Mezi jezdce, kteří se ve finále SP radovali dvakrát, patří Kanaďan Ian Millar (1988 a 1989), Brit John Whitaker (1990 a 1991) a švýcarský jezdec Steve Guerdat, který má čerstvá první místa z let 2015 a 2016.
Mario Deslauriers a Hugo Simon
Zatímco nejmladším vítězem historie se stal Mario Deslauriers (CAN), který vyhrál finále v roce 1984 v devatenácti letech, nejstarším vítězem je matador Hugo Simon, kterému při jeho třetím vítězství v roce 1997 bylo pětapadesát let.
Göteborg
Nejčastějším pořadatelem finále SP je Göteborg ve Švédsku, kde se mítink konal čtrnáctkrát.
Del Mar
Americké město Del Mar je jediné místo, kde se za celou dobu konání série nejely finálové soutěže v hale, ale na otevřeném kolbišti. Bylo to v roce 1992.
16
Do šestnácti lig, ve kterých jezdci podle státní příslušnosti bodují, je aktuálně rozdělen svět. Obecně lze říct, že co do konkurence je nejsilnější Západoevropská liga, ve které jsou všechny závody SP na pětihvězdové úrovni.
Kuala Lumpur
Malajsijská metropole Kuala Lumpur je jediným asijským městem v historii, které hostilo finále SP, a to v roce 2006.
Volvo, Rolex a Longines
Tři společnosti byly v průběhu let hlavními partnery finále SP. Od založení do roku 1999 jej podporovala automobilka Volvo. Pak se této role ujala firma Rolex do roku 2013 a po ní převzalo štafetu další hodinkové impérium Longines.