Linda Bajtlová: Práce v koňském obchodě mě baví. Mám skvělé zákazníky

ikonka

Provozovat malý kamenný obchod s jezdeckými potřebami není v dnešní době nic snadného. Musí obstát nejen v konkurenci velkých prodejců, včetně nadnárodních společností, ale také ze strany tzv. garážových e-shopů. Své o tom ví Linda Bajtlová.
10.02.2022 06:30  |  Autor: Denisa Vegrichtová  |  Rubrika: Ostatní  |   FANCLUB


Linda Bajtlová je majitelkou jezdeckých potřeb Horse Style na Mělníku. Pořízením krámku si splnila dlouholetý sen. Důležitý je pro ni osobní kontakt se zákazníky, kterým může radit i z vlastní zkušenosti, neboť se sama od mala věnuje jezdectví.
 
Společně se svým manželem Josefem Bajtlem sídlí Linda nedaleko Mšena ve vlastním jezdeckém areálu Samota Skřivany. Kromě veškeré práce okolo koní a povinností na statku se věnuje i zmíněnému obchodu. Kamennou prodejnu si zřídila na Mělníku, spravuje však také e-shop. I když v prodeji přes internet vidí velký potenciál, má ráda osobní kontakt se svými zákazníky.
 
„Jezdecké potřeby byly mým vysněným přáním. Začala jsem podnikat poměrně brzy, vzala jsem si velký úvěr, a jak se říká, že štěstí bláznům přeje, tak to byl i můj případ. Teď s odstupem času vidím, jak riskantní krok to byl, a co všechno se mohlo pokazit,“ říká v úvodu rozhovoru.
 
Co vás vedlo k vybudování obchodu s jezdeckými potřebami?
Inspiroval mě koncept pana Libicha, který se s většinou svých zákazníků dobře zná a může jim tak být lépe nápomocen. Proto jsem chtěla mít kamennou prodejnu. Pokud bych měla provozovat pouze e-shop, práce by mě netěšila a nejspíš bych brzy skončila. I když vím, že touto cestou se ubírá budoucnost a v mém e-shopu jsou velké mezery. 
 
V čem tedy vidíte největší výhody kamenné prodejny?
Výhoda kamenné prodejny je samozřejmě ve skutečnosti, že si zákazník může daný produkt vyzkoušet a osahat a vidí jeho reálnou barvu a kvalitu. Dalším bonusem je, že mu mohu z vlastních zkušeností poradit, protože výrobků mám celou škálu vyzkoušenou. I když musím uznat, že ne vždy o to zákazníci stojí. V neposlední řadě je i fakt, že se tady skoro všichni znají a spousta zákazníků se tu potká se svými přáteli a známými, se kterými se třeba nemají čas v každodenním shonu sejít. Občas přemýšlím, že si zde otevřu i kavárnu, i když většina koňáků stejně stále spěchá.
 

Čtěte také: Je výhodné mít rodiče, kteří rozumí stejnému sportu, říká Libichová

 
Jak probíhaly vaše začátky?
Začátky byly samozřejmě jako vždy těžké. Nevěděla jsem, jaké produkty se budou prodávat, instinktivně jsem nakupovala věci, které se líbily mně, a to byla chyba. Nebyla jediná, ale naštěstí klienti byli trpěliví, spousta jich zůstala věrná a s mnohými z nich máme více než obchodní vztahy. 
 
Vy původně pocházíte z Prahy, vidíte nějaký rozdíl ve smýšlení zákazníků z hlavního města a na malém městě jako je Mělník?
Zdejší zákazníci více přemýšlí, do čeho investují a nenechají se zlákat slevami. I kdyby uzdečka stála 300 korun a nelíbilo se jim zpracování, nekoupí si ji. Tohle jsem z Prahy neznala. Tam byl vždycky nálet na výprodeje a taková uzdečka by šla na odbyt s tím, že bude dobrá třeba na lonžování.  Tady si lidé nákup lépe promyslí. Nakonec je z toho po několika letech obecný trend, více si hlídat, za co utrácíme peníze.
 
V současné době dochází k velkému zdražování, jak na tento problém pohlížíte vy?
Co se týká aktuálního zdražování, to asi nejvíc pocítíme u krmení a kosmetiky, což jsou produkty, které nakupujeme nejčastěji, a jejich potřeba se těžko omezí. Už dávno neplatí, že čím vyšší je cena, tím vyšší je i kvalita.Takže bych určitě všem poradila, aby vyzkoušeli i levnější produkty a třeba budou příjemně překvapeni. Naopak spousta lidí sáhne po nejlevnějším produktu, aniž by si přečetla jeho množství a dávkování. Když si s tím dáme práci, mnohdy zjistíme, že i dobrý drahý produkt vychází levněji než ten, který jsme chtěli koupit. – Co se týká krmení, doporučuji místo čtení chvalných popisků výrobce, který si může napsat, cokoliv bude chtít, dívat se na složení a poměr komponentů. Opět můžeme zjistit, že se dá sehnat kvalitní krmivo s vyváženým poměrem surovin za dobrou cenu.
 
Co vás na vaší práci nejvíce baví?
Nejsem z těch lidí, kteří by měli podnikání takříkajíc v krvi, často lidem poradím i ve svůj vlastní neprospěch, ale dělám tohle povolání hlavně proto, že mě baví, a kdyby zákazník odcházel s plnými taškami věcí, ze kterých by nakonec neměl radost ani užitek, neměla bych z toho ani já čisté svědomí a potěchu.
 
Jaké máte cíle a plány do budoucna? Čeho byste ráda dosáhla?
Je to takový koloběh. Když zákazník malý místní krámek svými nákupy podpoří, obchod se pak může rozvíjet a postupně rozšiřovat o další žádanější sortiment. Myslím, že právě tohle se díky našim zákazníkům daří a již letos se můžou těšit na nové značky, které obohatí naši nabídku.
 
Foto: poskytla Linda Bajtlová