Co čeká vozataje v roce 2022? CAI-W v Písečném i jednodenní závody

ikonka

Jezdeckou sezonu tradičně zahajují vozatajské závody. Výjimkou byl rok 2021, kdy halové mítinky kvůli covidu-19 proběhnout nemohly. S Jiřím Kunátem jsme se ohlédli za loňskou sezonou, ale také vám prozradíme, na co se můžete těšit v roce 2022.
08.01.2022 19:30  |  Autor: Josef Malinovský  |  Rubrika: Sport  |   FANCLUB

 
Startu nové závodní sezony se jistě nemohou dočkat všichni aktivní jezdci. Nejkratší čekání snad čeká vozataje, pro které je první akce naplánována na 29. ledna. Po loňské odmlce domácí halové série by zájem účastníků mohl být o to větší.
 
„Halové závody získaly velikým způsobem na oblibě jak ze strany jezdců, tak ze strany příznivců vozatajského sportu, o čemž svědčí bohatá návštěvnost na každých závodech a chtě nechtě je to už první místo, taková první vlaštovka, kdy se všichni už mohou setkat a popovídat si o tom, jak se těší na následující sezonu. Myslím si, že ten sociální kontakt je pro nás všechny důležitý. Jsem stoprocentně přesvědčen, že bude letos ještě větší zájem. Když mluvím s jezdci nebo i s funkcionáři, tak všichni loňskou absenci halových závodů vnímají velice negativně a opravdu jsou natěšení na to, až se zase všichni na závodech potkáme,“ uvedl v rozhovoru pro EquiRadio předseda komise spřežení České jezdecké federace Jiří Kunát. 
 
O co však letos vozatajové budou ochuzeni, do je Světový pohár čtyřspřeží v Nebanicích u Chebu. Uplynulý ročník totiž byl velmi náročný z hlediska realizace navzdory nepřízni počasí. „Rodině Šimáčkových a celému realizačnímu týmu patří obrovské poděkování, protože to byly nesmírně náročné závody vzhledem k nepřízni počasí, která tyto závody provázela od samého začátku do úplného konce. – Po této stránce to byly velice těžké závody a o to víc oceňuji, že všichni skutečně vydrželi do úplného konce. Byla to veliká prověrka, ve které všichni zúčastnění obstáli. O to více mě mrzí, že v letošním roce se mezinárodní závody v Nebanicích konat nebudou, protože ten areál je velice poznamenán tím, co se v době závodů dělo. Patří jim však veliký obdiv a moc bych si přál, abychom se dočkali pokračování v roce 2023 pokračování těchto velikých a úspěšných závodů,“ pokračuje Jiří Kunát. Do jisté míry je však útěchou, že se letos na konci května vrátí mezinárodní závody do Písečného nad Dyjí, kde se poprvé pojede i Světový pohár. 
 
Předseda komise spřežení velmi pozitivně hodnotí i organizaci loňského mistrovství České republiky v této disciplíně. „Humpoleckým pořadatelům taktéž patří velké poděkování, protože tento areál je skutečně nádherný. Zaslouží si, aby se tam pravidelně pořádaly veliké závody, včetně mistrovství České republiky. Komise spřežení se rozhodla už v minulých letech, že budeme pořádat mistrovství republiky jeden rok v Čechách a jeden rok na Moravě. V tomto pořadí to budeme točit. Chceme, aby Humpolec jako takový skutečně měl tu příležitost a naši jezdci si mohli zazávodit v tak pěkném prostředí, protože ne každý má šanci se kvalifikovat do finále Zlaté podkovy.“ 
 
Vozatajský šampionát sice někteří úspěšní závodníci vynechali z důvodu účastni na zahraničních mítincích, s termínovými kolizemi je však podle Jiřího Kunáta potřeba počítat i do budoucna. „Je pravda, že někteří kvalitní vozatajové zamířili do zahraničí. Fakt je ten, že na složitou covidovou dobu musela reagovat i Mezinárodní jezdecká federace, a tudíž docházelo i k mezinárodním termínovým kolizím. Třeba světový festival v Cáchách, kde jsem měl to štěstí soudcovat, se konal ve stejném termínu jako mistrovství světa pony. Sezona tedy nemohla probíhat tím tradičním způsobem, kdy si každý z pořadatelů hlídá ty své termíny, ale závody se přesouvaly do druhé poloviny roku a každý se je snažil uspořádat a odjet alespoň nějakým způsobem. Požádal bych všechny o určitou míru tolerance a schovívavosti, protože ne vždy se podaří najít to nejlepší řešení. Termín mistrovství máme plánován na dobu, kdy nebude docházet ke kolizi s ostatními závody sezony v jednotlivých kategoriích,“ připomíná Jiří Kunát plánovaný posun mistrovství v Tlumačově ze září na konec července. 
 
Vozatajové se mohou těšit na pět halových závodů, které zpravidla proběhnou ve čtrnáctidenních intervalech od konce ledna do druhé poloviny března v Hradištku, Slatiňanech, Tlumačově, Brně a Královicích. V hlavní sezoně je naplánováno čtrnáct závodů, z nichž tři budou pouze jednodenní bez terénní zkoušky. Konat se budou ve Slatiňanech, Kladrubech a Heřmanově Městci. Domácí termínová listina zahrnuje i dvě klání na Slovensku. Dunajský Klátov a Topoľčianky totiž budou hostit kvalifikační kolo Zlaté podkovy. Ta vyvrcholí v Humpolci od 19. do 21. srpna. 
 
Ilustrační foto: Josef Malinovský