Velké příběhy i obrazová kronika. Recenze čtyř nových knih o dostizích

ikonka

Podzim 2018 přinesl nebývalou úrodu knižních publikací o dostihovém sportu. Všechny čtyři novinky jsme přečetli a vracíme se k nim ve formě minirecenzí.
15.01.2019 12:05  |  Rubrika: Dostihy  |   FANCLUB

Není tomu tak dávno, co v České republice vycházely tři časopisy specializované na dostihy a anglického plnokrevníka. Tento stav je už několik let minulostí, veškeré aktuální zpravodajství a publicistika se během posledních let přesunuly na internet. Naopak knih s dostihovou tematikou strmě přibývá. V minulém roce vyšly hned čtyři.

Dostihová rubrika serveru Jezdci.cz využívá zimní přestávky, aby se k nim vrátila alespoň formou minirecenzí.

Bohumil Křižan a kol.: Dostihy 2018

Vydalo Eisstudio Pardubice, 2018.

Chronologicky jako poslední ze čtveřice novinek vyšla těsně před Vánocemi obrazová ročenka Dostihy 2018, projekt fotografa Bohumila Křižana. Nepřehlédnutelná postava tuzemské dostihové fotografie vybrala své nejlepší snímky ze všech klíčových událostí sezóny 2018, textový doprovod obstaral kolektiv autorů vedený Petrem Malíkem. Výsledkem je 180 stránková celobarevná publikace, která snese srovnání s podobnými projekty v zahraničí, jako je legendární Album německého turfu.

Dostihy 2018 poctivě dokumentují hlavní jména a data uplynulé sezóny, která doplňují množstvím obrazů, detailů a odstínů. Brožovaný svazek by ani v éře internetu neměl chybět v knihovně žádného turfmana, jenž si archivuje zásadní dokumenty o současných českých dostizích. Křižanův projekt má kronikářské ambice – zachycuje, popisuje a shrnuje děje posledních 12 měsíců.

Rekapitulace jednotlivých kategorií jako klasické dostihy, srovnávací zkoušky, dění na menších drahách, zahraniční vrcholy či různé zajímavosti rámují krátké rozhovory s hlavními osobnostmi sezóny, vztažené právě k dění roku 2018. Už proto představuje publikace ideální čtení na zimní přestávku, kde se prolíná vzpomínání na uplynulý dostihový rok s napjatým vyhlížením toho nadcházejícího.

Petr Feldstein: Dávat koním křídla

Kristián Entertainment a Mladá Fronta, 2018.

Dlouholetý publicista a autor literatury faktu Petr Feldstein se v koňařském prostředí už řadu let profiluje jako životopisec velkých dostihových osobností. Před několika lety vyšla jeho obsáhlá biografie mnohonásobného šampióna trenérů Františka Vítka, průběžně přispíval také množstvím krátkých črt do již zaniklého časopisu Paddock Revue nebo na web Dostihový svět. Projekt životopisné knihy o čtyřnásobném vítězi Velké pardubické a legendě českého turfu Václavu Chaloupkovi nosil v hlavě řadu let, až nakonec uzrál u příležitosti loňských Chaloupkových sedmdesátin. Obsáhlý svazek vydaný ve spolupráci dvou nakladatelství se soustředí především na "pardubické období" Václava Chaloupky a jeho vztah s legendárním Korokem.

Příběh ryzáka, který navzdory vrozené vadě třikrát zvítězil ve "staré" Velké pardubické na přelomu 60. a 70. let je jednoznačným vrcholem vyprávění a Feldstein ho podává čtivě a s řadou podrobností. Stručnější je naopak část věnovaná pozdější trenérské kariéře Václava Chaloupky včetně jeho éry ve Slušovicích a rušných 90. letech v Tochovicích.

"Dávat koním křídla" je spíše autobiografií než klasickým životopisem, neboť velký prostor v textu dostává přímo vyprávění hlavního aktéra, jemuž autor podřizuje tok i strukturu vyprávění. Dozvídáme se tak názory Václava Chaloupky na celou řadu nejen dostihových otázek. Hned v úvodu textu čtenář nachází některé pozapomenuté podrobnosti o koňařské historii rodu Chaloupkových a jejich rodných Těšanech.

Vydání knihy těsně před 128. Velkou pardubickou i po ní provázela série autogramiád a besed s Václavem Chaloupkou a Petrem Feldsteinem. Lze tak směle konstatovat, že v minulém roce výrazně přispěla k popularizaci dostihového sportu.

Kamila Pecherová: Liverpoolský triumf Karla knížete Kinského

Nakladatelství Lenka Gotthardová, 2018.

Jednou z velkých událostí roku 2018 bylo vydání dlouho očekávaného životopisu knížete Karla Kinského, který napsala Kamila Pecherová a ve svém nakladatelství vydala mimořádně agilní Lenka Gotthardová. Kinský (1858 – 1919) se už za svého života stal jednou z největších dostihových osobností rakousko-uherské monarchie. V roce 1883 dokázal jako jediný jezdec české národnosti vyhrát Velkou národní v Aintree u Liverpoolu a nějaký čas zastával post předsedy rakouského Jockey Clubu. Navzdory tomu se dosavadní odbornou literaturou v českých zemích vyskytoval jen ve stručných vsuvkách. První průlom přinesla až před několika lety společná práce Pecherové a anglického historika Johna Pinfolda "Velká pardubická a Velká národní liverpoolská", kde byla příběhu Kinského a jeho životní klisny Zoedone věnována jedna kapitola.

Ve Velké Británii působící Kamila Pecherová nyní přidává 120 stránkovou studii, založenou opět na množství dosud neprozkoumaných a nepublikovaných historických pramenů. Vrací se ke Kinského původu, soukromému životu i kariéře pánského jezdce a majitele úspěšné stáje. Poodhaluje i řadu detailů k podhoubí britských překážkových dostihů ve druhé polovině 19. století. Jedná se ve všech ohledech o průlomovou knihu, která by neměla uniknout pozornosti žádného pravověrného dostihového příznivce.

Pecherová je historička, knihovnice a odbornice na staré prameny, nikoli znalkyně dostihového sportu. Tento fakt s sebou nese výhody i nevýhody. Text je místy až nečekaně strohý a stručný, někdy rezignuje na dopovězení dostihového kontextu a na několika místech se nevyhnul terminologickým nepřesnostem. Bude zajímavé sledovat, zda Kamila Pecherová v eventuálním druhém vydání nebo dalším projektu bude ve svém bádání o Karlu Kinském pokračovat, nebo zda její novinka upozorní na příběh dostihového knížete další české historiky a spisovatele literatury faktu.

Každý, kdo objevnou publikaci erudované autorky dočetl, totiž potvrdí, že má před sebou látku, která je zralá na čtivý román nebo dokonce filmové zpracování.

Pavel Fiala: Obloukem k vítězství

Nakladatelství Lenka Gotthardová, 2018

Lenka Gotthardová loni vydala ještě jednu životopisnou publikaci, biografii bývalé úspěšné jezdkyně Miloslavy Hermansdorferové z pera Pavla Fialy. Podobně jako v případě zmíněných děl o Václavu Chaloupkovi a Karlu Kinském, i tento projekt doprovodily veřejné besedy a autogramiády, které byly příjemným zpestřením v současné snaze o propagaci dostihů. Slavnostní uvedení a první křest knihy proběhl v pražské Knihovně Václava Havla. Pavel Fiala, profesí policista, v knize vytěžil celou řadu rozhovorů, které s vítězkou Československého derby 1972 vedl.

Hlavní devizou knihy je očividný fakt, že byla napsaná s velkou láskou a obdivem vůči kultovní jezdkyni 60. a 70. let, a zjevně vznikala v přátelském a pohodovém ovzduší. Míla Hermansdorferová obsáhle vypráví o svém pohnutém dětství, poznamenaném vězněním obou rodičů, i své klikaté cestě ke koním, vyjádřené titulem "Obloukem k vítězství". Nevýhodou je bohužel množství faktografických chyb a překlepů, zejména v četných jménech koní a někdy i lidí, které jen trochu zorientovaného čtenáře tahají za oči. Částečnou kompenzací je bohatý soubor nikdy nepublikovaných fotografií.

Ilustrační foto: Václav Volf, fotovolf.com

Chcete, aby vám neunikly žádné novinky o dostizích? Na tomto odkazu si můžete objednat zasílání nových článků e-mailem.

NEPŘEHLÉDNĚTE