Petra Novotná: S koňmi před kamerou jsem byla naposled při Hobitech

ikonka

K filmování s koňmi se Petra Novotná dostala díky otci. Pracovala na velkých projektech jako jsou Kolo času či Carnival Row. V současné době se již věnuje čistě roli horsemastera. Jak prozradila, před kamerou byla naposled při natáčení Hobita.
26.12.2021 11:30  |  Autor: Josef Malinovský  |  Rubrika: Ostatní  |   FANCLUB


 
Také Petra Novotná ráda sleduje během Vánoc pohádky. Často se však na ně musí podívat dvakrát, pokaždé je to z trochu jiného úhlu. Je totiž profesionálním horsemasterem u filmu.
 
„Při sledování pohádek pociťuji jistou pracovní deformaci. První, na co se dívám, je, jestli se to povedlo. Koukám na to, jak se koníci chovají v určitých scénách a stává se, že pohádku musím zkouknout dvakrát. Nejdříve řeším koně, jaké se na ně používají postroje, jestli to dobově sedí a až poté se zabývám dějem,“ přiznává v úvodu rozhovoru pro EquiRadio.
 
Pochází od Litomyšle a k filmu se dostala díky otci. Největší zkušenosti však posbírala při zahraničním pobytu ve Velké Británii. „Na základní škole jsem nejprve jezdila natáčet jako podkoní a byla jsem u nich vždy celý den na place. Do kostýmu jsem se poprvé dostala v roce 1995, kdy jsme natáčeli německou pohádku Princezna Fantagiro, při níž jsem dvě epizody dublovala na koni hlavní herečku. Po studiích jsem se dostala do Anglie, kde jsem pokračovala v práci s koňmi na koňské farmě,“ vzpomíná. 
 

Nepřehlédněte: Po boku filmových hvězd. Pohádkový život Tomáše Bartáka a jeho koní

 
Zhruba po ročním pobytu nedaleko Londýna dostala nabídku na natáčení v Rumunsku. „Později jsem byla oslovena pro práci v zahraniční produkci a jezdili jsme natáčet projekty po různých státech. Následoval návrat do Čech a nyní již pracuji pro Filmku jako horsemaster,“ rekapituluje ve stručnosti svoji kariéru. Právě pobyt v Anglii jí hodně pomohl v profesním růstu. „Určitě jsem se tam naučila anglicky a mohla jsem pracovat na projektech, které režírovali slavní režiséři, což mi poté pomáhalo při získávání dalších zakázek. V době, kdy já jsem v Anglii začínala, tak hodně kolegů dělalo kaskadéry.  Dnes jsou z nich už stunt coordinátoři, takže když přijedou třeba sem do Čech, tak si vždycky vzpomenou. Jsme spíš kamarádi a lépe s nimi spolupracuje,“ konstatuje. 
 
V dnešní době už Petra Novotná nepracuje před kamerou, ale její hlavní úloha je horsemaster. „Poslední film, kdy jsem ještě dublovala za postavu Evangeline Lilly, byli Hobiti. Teď v roli horsemastra tu šanci nemám a ani jí nevyhledávám. Mám všechno organizačně na starost a už to asi ani jinak nejde,“ hodnotí. Zkušeností v pozici kaskadéra a dubléra má však na svém kontě požehnaně. 
 
„Byla jsem pár dní jako kaskadérka na zemi v Robinovi Hoodovi. Dále to byla v roce 2005 v Anglii Královna Alžběta, kde jsem jezdila na koni za herečku Anne-Marie Duff. Poté v Království nebeském, což jsme točili ve Španělsku a v Maroku. Tam jsem jezdila za hlavní herečku Evu Green. V roce 2002 jsme točili v Rumunsku Návrat na Cold Mountain, kde jsem dublovala Nicole Kidman. Královský slib je pohádka, kterou jsem točila v roce 2001. Tam jsem dublovala Lucii Vondráčkovou a Davida Krause, a dokonce jsem si tam zahrála i mimo, jen v nějakém v koňském průvodu. V Červeném bedrníku jsem dublovala za Julie Cox a Denise Black,“ vyjmenovává známé filmové projekty. Z těch aktuálnějších to byl například Carnival Row.
 

Čtěte také: Při natáčení s koňmi mě baví akční věci, prozradila Johana Spáčilová

 

„Projekt Carnival Row patří mezi ty hodně jednoduché pro mě. Já jsem tam měla starost kočáry, takže to bylo takové jednodušší. To byl projekt, který se točil hlavně na Barrandově, kde produkce vystavěla nádherné kulisy, a tam se točilo hlavě s kočáry. To byl hezky projekt, v němž hrál i Orlando Bloom a bylo hezké se s ním už asi potřetí vidět,“ říká v rozhovoru pro EquiRadio Petra Novotná.
 
Co se týká vánočních pohádek, tak zhruba před dvěma lety se podílela na natáčení A Boy Called Christmas. Premiéru měla v letošním roce. „Jednu z hlavních rolí tam hraje chlapeček, který má u sebe sobíka. Já měla za úkol najít velikostně ideálního poníka, který toho soba ztvární. Vždycky jsem přivezla asi pět poníků na Barrandov, herec si na něj sedl a poté v postprodukci udělali obrázek, jestli ten poník je úměrné vysoký k tomu herci. Poté jsme ho tedy vybrali a teď, když se na to podíváte, tak ten poník není vidět, jelikož je tam místo něho sob,“ dodává. 
 
Foto: poskytla Petra Novotná