Recenze: Autentický Váňa. Nová kniha je portrét legendy se vším všudy

ikonka

Novinář Martin Hašek vydal před Vánocemi obsáhlý knižní rozhovor s Josefem Váňou. Osminásobný vítěz Velké pardubické a mnohonásobný šampion překážkových trenérů bilancuje svůj život vlastními slovy a bez příkras. Nevyhýbá se téměř žádnému tématu.
23.12.2020 14:35  |  Autor: Martin Cáp  |  Rubrika: Dostihy  |   FANCLUB

Na první pohled není vůbec snadné spočítat, kolik knih už o osminásobném vítězi Velké pardubické Josefu Váňovi vyšlo. Autorizovanou biografii "Život v sedle" napsal před deseti lety novinář Pavel Kovář, který motivy z Váňova života rozpracoval i ve třech dalších publikacích, a průběžně vycházely i neautorizované knihy z dílny různých nakladatelských spekulantů. Nezapomeňme ani na celovečerní filmový dokument z roku 2012.

Nová publikace "Váňa: Dělám si co chci!" z pera dlouholetého redaktora deníku Sport Martina Haška, kterou vydalo na sklonku letošního roku Czech News Center v rámci nově založené "Edice Sport", tak v čtenáři zákonitě vyvolává očekávání, zda se lze o nejvíce medializované postavě českého turfu ještě vůbec dozvědět něco nového. Odpověď zní: ano i ne, záleží na čtenářově perspektivě.

Zkušený novinář Hašek, v civilu jeden ze zakladatelů a hlavních hybatelů populárního Dostihového klubu iSport - Váňa, zvolil formu knižního rozhovoru. To se ukázalo jako šťastné rozhodnutí, neboť na rozdíl od svých předchůdců nemusel Váňovo vyprávění uměle stylizovat, nýbrž ho mohl ponechat v původní formě.

Podcast s Tomášem Vodrážkou: Že jsem vyhrál Crystal Cup, mi došlo až na předání cen

Na 224 stránkách tak promlouvá skutečný, autentický Josef Váňa se vším všudy, což jeho početní příznivci ocení a jeho stejně četní kritici nejspíš naopak. Obě skupiny se při tom musí vyrovnat se specifickým jazykem, v němž se v pravidelných intervalech vystřídá téměř kompletní paleta českých vulgarismů i různá více či méně jadrná přirovnání.

Dostihový příznivec se při čtení některých s lehkostí vyslovených hodnocení událostí, postav a jevů asi leckde trochu zavrtí. Svá specifika má i pověstná váňovská zkratka, v jejímž podání je například nejúspěšnější světový žokej současnosti Frankie Dettori "takovej poblázněnej Ital, který sjel celej svět a každej mu fandí". Těžko se však nad tím pozastavovat, natož to knize vyčítat. Tohle je prostě autentický Josef Váňa a nová kniha představuje jeho osobnost i názory v dosud nejucelenější formě.

Martin Hašek se ptá pečlivě a důsledně, a ani samotný Váňa žádným otázkám neuhýbá. Spolu tak předkládají řadu dosud nepublikovaných střípků jako problematický vztah s otcem nebo zlomenina těsně před jedním z triumfů ve Velké pardubické. Mnohonásobný šampion překážkových trenérů se netají ani různými osobními libůstkami. Čtenář tak už v polovině publikace dochází prostou vylučovací metodou k závěru, že snad jedinými domácími zvířaty, jejichž konzumaci se Váňa vyhýbá, jsou kupovaná kuřata a kočky.

Pokud zůstaneme v dostihové oblasti, jedním z velkých kladů knihy je její aktuálnost. Autorovi se do ní podařilo dostat i Váňovu reflexi letošní nepovedené Velké pardubické, jeho názory na eventuální úpravu Taxisu, charakteristiku aktuální hvězdy Theophilose i různé perličky z posledních dražeb. Zaujme například detail, že Josef Váňa vkládá obrovské naděje do ročního hnědáka, kterého koupil za 17 000 eur na letošní dražbě v Baden Badenu. “Jestli nevyhraje České derby, tak su chleba s máslem,” konstatuje na adresu syna výborného Adlerfluga, který dostal po uzávěrce knihy jméno Ange Pitou.

Nová publikace shrnuje nejen život a kariéru samotného Josefa Váni, ale mimoděk zachycuje i vývoj jeho mediálního obrazu a veřejné popularity. Samotný zpovídaný se vrací k pověstné "váňománii", která ovládla Česko v době jeho vítězství s Tiumenem. Zlom v až nekritickém obdivu tuzemských médií vůči dostihové legendě přineslo jeho veřejné vyjádření sympatií k současnému premiérovi Andreji Babišovi před sedmi lety a také ukončení aktivní dostihové kariéry.

Váňa, toho času radní Karlovarského kraje pro sport za hnutí ANO, dnes k tomu říká: "Vím, že (Babiš) není úplně rovnej člověk, ale myslím, že dělá pro republiku daleko víc než ti, co tam byli předtím." A hned v úvodu knihy také přiznává, že aktivní návrat do sedla při Velké pardubické pro něj v 68 letech už nepřichází v úvahu, a to ani čistě v teoretické rovině.

Martin Hašek v tandemu se svým dostihovým spolupracovníkem Petrem Malíkem opatřili knihu řadou dat a statistik, nechybí ani bohatý obrazový doprovod. Při čtení výsledného textu se člověku opět vybaví obdiv k nezdolnosti, pevné vůli a cílevědomosti hlavního hrdiny. To, že s ním má občas chuť polemizovat, na tom nic nemění. Pro všechny příznivce a ctitele fenoménu Josef Váňa se jedná o povinnou četbu.

Martin Hašek - Váňa: Dělám si, co chci. Životní zpověď legendárního žokeje, která jde až na dřeň. Vydalo Czech News Center a.s. v roce 2020. 224 stran.

K odběru se přihlašte ZDE!

Nový Jezdecký zpravodaj vychází každý pátek a je zcela zdarma. Přímo do vašeho e-mailu vám jednou týdně doručíme to nejzajímavější z našich webů - zpravodajství napříč disciplínami, rozhovory, podcasty i videa. Už nikdy vám nic podstatného z našeho servisu neunikne!

Novinky z jezdectví a dostihů můžete sledovat i protřednictvím našich specializovaných skupin na Facebooku! Spravujeme pro vás:

Máme rádi parkury Jezdci.cz

Máme rádi dostihy Jezdci.cz