reklama 11A

"Nejhorší selhání". Britské dostihy se bojí rozvratu po tvrdém brexitu

ikonka

Pokud 29. března dojde k tvrdému brexitu, dostihový průmysl ve Velké Británii čekají těžké časy, říkají osobnosti tamního turfu. Na různých úrovních se mezitím připravují krizové schůzky a jednání, rozhodující bude postoj EU k volnému pohybu koní.
23.01.2019 11:55  |  Autor: Martin Cáp  |  Rubrika: Dostihy  |   FANCLUB
reklama 12C
Hrozící odchod Velké Británie z Evropské unie bez dojednaných podmínek stále více znepokojuje představitele tamního dostihového průmyslu. Nejnověji se proti takzvanému tvrdému brexitu vymezili šéf hřebčína Gigginstown House Stud Eddie O’Leary, špičkový severoirský trenér Brian Hamilton a také výkonný ředitel Horse Racing Ireland Brian Kavanagh. Právě Kavanagh na tento týden ohlásil jednání s britskou a francouzskou dostihovou autoritou, krizové schůzky pořádají také dražební společnosti Tattersalls a Goffs.
 
"Možnost, že Británie odejde z unie bez dohody, je velmi reálná a my musíme být připravení. Čas nám utíká," citoval Kavanagha list Racing Post.
 
Šéf Horse Racing Ireland, který je zároveň předsedou Evropské a Středomořské federace dostihových autorit, zdůraznil, že jedním z klíčových předpokladů fungujícího dostihového a chovatelského průmyslu je možnost volného pohybu koní mezi Británií, Irskem a Francií - a ta je nyní ohrožena.
 
O’Leary, který pro svého bratra Michaela vede Gigginstown House Stud, mluví o katastrofických důsledcích případného tvrdého brexitu pro celý britský dostihový sport a chov anglického plnokrevníka. "Nikdo neví, co se stane, dokonce ani Theresa Mayová. Všichni jsme věřili v rozumnou dohodu, ale místo toho zažíváme nejhorší selhání v historii. Moje největší obavy se momentálně týkají prodeje koní. Pro letošní rok si asi nějak poradíme a pak snad přijde nějaké přechodné období," řekl O’Leary Racing Postu.
 

Sledujte naši novou dostihovou rubriku - další články najdete ZDE

 
Britská vláda sice v dosavadních výstupech k možnému scénáři tvrdého brexitu uvedla, že by nevyžadovala veterinární kontroly při importu koní z Francie nebo Irska, ale není jisté, zda se stejně zachová i Evropská unie. Francouzská vláda už začala provádět kroky ke zřízení dvou inspekčních bodů v Calais včetně kapacit pro veterinární prohlídky koní vstupujících na francouzskou půdu.
 
"To by byla pro dostihový průmysl velká rána a krok zpět. Budeme o tom s britskými a francouzskými protějšky jednat," řekl Kavanagh.
 
V roce 2017 cestovalo mezi Británií, Irskem a Francií přes 26 000 plnokrevníků pro dostihové, chovné či dražební účely. Zároveň na britských drahách startovalo zhruba 1600 koní v zahraničním tréninku. Naopak z Velké Británii vyjelo za zahraničními starty necelých devět stovek koní, 66 procent z nich do zemí Evropské unie.
 
Experti se obávají nejen průtahů při případném přijímání nové britské legislativy ohledně transportů koní a masivního nárůstu byrokracie při cestách na dostihy či za připuštěním, ale i množství dalších tlaků. Jedním z nich je hrozba poklesu zahraničních pracovníků v dostihových stájích, které by bez četných cizinců jen těžko zajistily standardní tréninkový provoz.
 
"Britský dostihový průmysl prostřednictvím své brexitové řídící skupiny intenzivně situaci sleduje. Připravuje se na celou řadu scénářů a setrvává v dialogu s vládou," uvedla k tomu British Horse Racing Authority (BHA) v oficiálním prohlášení.
 
Týden po termínu brexitu 29. března se běží Velká národní v Aintree u Liverpoolu. Irská sázková kancelář Paddy Power minulý týden snížila kurs, že nepoběží žádný irský kůň, z 33:1 na 16:1.
 
Ilustrační foto: Martin Cáp




reklama 13D

NEPŘEHLÉDNĚTE