reklama 11B

Krása a elegance kočárů. Kroměříž hostila soutěž tradičních zápřeží

ikonka

Poslední zářijový víkend nabídl premiéru zcela výjimečné „koňské“ akce. ZH Tlumačov organizoval v Kroměříži první ročník mezinárodní soutěže tradičních zápřeží. Návštěvníci viděli závodit i trojspřeží! A vy se na něj můžete podívat v reportáži.
19.10.2019 14:03  |  Autor: Lucie Spiwoková  |  Rubrika: Ostatní  |  
VIDEO
| FANCLUB
reklama 12D

 

REPORTÁŽ Z KROMĚŘÍŽE PUSTÍTE V TOMTO ODKAZU

Paleta jezdeckých disciplín je opravdu pestrá. Vždyť jen v klasickém sportu je jich sedm. Zemský hřebčinec v Tlumačově přišel v roce 2019 se zcela novým formátem, se soutěžemi tradičních zápřeží. Ty sice nemají rozšířit odvětví zastřešená Mezinárodní jezdeckou federací, avšak mají představovat určitou alternativu k vozatajským závodům, případně z tohoto formátu čerpají. Právě tradice se totiž z vozatajství postupem mnoha let, co jde o ryze sportovní disciplínu, vytrácí.

Myšlenka „tradičních zápřeží“ byla vytvořena v roce 1994 baronem Christianem de Langladem, tehdejším předsedou francouzské Association Francaise d´Attelage (AFA). Vznikla z dlouhodobého zájmu generací nadšenců pro zápřež proto, aby se vozatajství, které po dlouhý čas bylo a stále je ve stínu sportovní zápřeže, vrátilo ke svým kořenům. Elegance a krása kočárového ježdění bude tímto novým typem soutěží zachována. Cílem je zapřahat tradičním, citlivým a funkčním způsobem. A také zachovat, udržovat a rozvíjet hipomobilní dědictví, tedy kočáry a postroje tak, aby mohlo být užíváno a předváděno v činnosti veřejnosti, která je takto nikdy v muzeu neuvidí, a nebo dosud neviděla vůbec.

První akce tohoto druhu v České republice se uskutečnila o víkendu 28. až 29. září v překrásném prostředí kroměřížského zámku a jeho zahrad. Tento klenot mezi českými památkami byl v současné podobě postaven v druhé polovině 17. století a je zapsán na seznamu památek UNESCO. S jezdectvím jej spojuje mimo jiné kvalitní chov, který měl v Kroměříži obrovskou tradici. Pravidla této zbrusu nové akce se přiblížila zpět původnímu formátu klání spřežení a není tomu tak dávno, co byla i ve sportu nedílnou součástí prohlídka kočáru. 

Nešlo však o technické parametry spřežení, ale šlo o celkové posouzení ekvipáže, tedy vzhledu kočáru, postrojů, kočího i přísedících. Za to už se tentokrát v Kroměříži rozdávaly první body. Zcela výjimečné pak byly počty koní, které bylo možno zapřáhnout. Účastníci se mohli hlásit se zápřahy od jednoho až do šesti koní. V prvním ročníku byly ovšem prakticky obsazené pouze kategorie jednospřeží a dvojspřeží a trojspřeží. Co se týká typů kočárů, jež nesmí být sportovní, tedy maratonské, tam si milovníci historie přišli na své. Vždyť některé povozy předvedené divákům v Kroměříži byly i více než 130 let staré.

Při prohlídce ekvipáže okouzlil v kategorii jednospřeží rozhodčí Dog Car z roku 1880 Itala Carla Battistona taženým holandským teplokrevníkem Balansem. Polák Jacek Janton, jenž řídil slezské koně Latora a Bajora v Simesenu z roku 1912 byl oceněn mezi dvojspřežími. 

Následovala jízda v terénu. V té si nejlépe vedl Polák Maciej Gasienica-Sieczka s bezmála sto let starým kočárem Victoria taženým slezským koněm Madrasem. Stejné bodové hodnocení pak dostal také český reprezentant Lubomír Hájek se starokladrubskou klisnou Egemoniou 32. Mezi dvojspřežími se nejlepším výkonem v terénu blýskli hned dva Češi, a to Jiří Hladík a Lubomír Doležel. Oba zmínění pánové předváděli historická spřežení. Jiří Hladík startoval s loveckým kočárem z roku 1895, který byl tažen párem starokladrubských koní Siglavi Pakra III a Solo Ecobara XXII-45. Lubomír Doležel nastoupil s kočárem Mylord, jen o pět let novějším. Zapřahal arabské koně Daria a Dianu.

Poslední částí závodů byla jízda mezi kužely. V singlech si nejlépe počínal opět polský zástupce Maciej Gasienica-Sieczka. Stejně dobře pak zvládl zkoušku i jeho krajan Wojciech Migiel s bezmála osmdesát let starým kočárem Wasag Goralski. Mezi dvojspřežími dominovali čeští účastníci. Hned čtyři projeli cílem bez jakékoliv penalizace. Jiří Nesvačil senior, kterého fanoušci vozatajského sportu znají z klasických závodů až do úrovně Světového poháru, byl jedním z nich. Do Kroměříže dovezl koně Čardáš Furioso XXX-16 SK a De Rossi, kteří jsou v majetku pořadatele. 

Tím byl Zemský hřebčinec Tlumačov. Jeden ze dvou fungujících Zemských hřebčinců v České republice. Konkrétně ten tlumačovský existuje už více než devět desítek let a od jeho založení měl řídit a ovlivňovat chov koní na Moravě a ve Slezsku.

Vraťme se však k samotné soutěži. Naše reportáž by totiž nebyla úplná bez jména absolutního vítěze, který byl vyhodnocen součtem bodů napříč kategoriemi. Prvním šampionem mezinárodních závodů v tradiční zápřeži v Česku se stal Polák Maciej Gasienica-Sieczka.

Foto: Dalibor Gregor





reklama 13C

NEPŘEHLÉDNĚTE