reklama 11D

Kauza hřebčín Křenek: V areálu zůstává 20 koní, majitel protestuje

ikonka

Veterinární správa v úterý odebrala hřebčínu Křenek šest koní včetně plemeníků Goodricke a Supersonic Flight. V areálu zůstává dvacet plnokrevníků. Majitel Radek Šnábl hrozí právními kroky a ohlašuje brzký návrat do dostihového sportu.
11.04.2019 13:30  |  Autor: Martin Cáp  |  Rubrika: Dostihy  |   FANCLUB
reklama 12C
Před čtrnácti lety vyhrál Sprint Cup v britském Haydocku a doběhl druhý za Whipperem v neméně prestižním Prix Maurice de Gheest v Deauville. V úterý byl sedmnáctiletý plemeník Goodricke jedním z šesti podvyživených plnokrevníků, které veterináři před televizními kamerami vyvedli z hřebčína Křenek na Praze - východ.
 
Otec klasicky umístěné Ocary byl spolu s dvanáctiletým Supersonic Flightem, chovnou klisnou Kunhutou, hříbětem z Molly Mariny a dvěma dalšími koňmi přemístěn jen o několik kilometrů dál. Prozatím provizorně stojí ve Staroboleslavském dvoře, než úřady rozhodnou, co s nimi bude dál.
 
Majitel Radek Šnábl, někdejší poradce několika ministrů financí a bývalý šéf mezinárodně právního odboru ochrany investic, kritiku odmítá.
 
"Já jsem v situaci, kdy Hřebčín Křenek od roku 2012 čelil šikanóznímu insolvenčnímu návrhu. V roce 2015 to žalující sice vzali zpět, ale úplně mi to zdevastovalo obchodní model a hřebčín se z toho nikdy nevzpamatoval. Dodnes se soudím o náhradu škody," řekl Šnábl serveru Jezdci.cz.
 
"Prvním koněm, kterého chtěli vidět, byl hřebec Wonder Horse a jasně bylo konstatováno, že u něj není žádný důvod k odebrání. Připouštím, že dva koně z 26 byli opravdu nemocní a vyžadovali léčení. Goodricke má schvácené kopyto, kulhá, nevypadá dobře, ale nebylo to týrané zvíře. Bylo o něj pečováno a to léčení, jehož absence je mi vyčítána, už bylo objednáno," dodal.
 

Čtěte také: "Za 10 minut jedeš Black Canyona". Byly to velké nervy, říká Florian

 
Kauza hřebčína Křenek nabrala na obrátkách loni v únoru, kdy reportér televize Prima Matěj Rychlý natočil několik reportáží o úhynech chovných klisen (byla mezi nimi někdejší vítězka Ceny Masise Nina Directa) s hříbaty a jejich celkově zanedbaném stavu. Z pastvin hřebčína také několikrát utekli koně na silnici a došlo nejméně k jedné dopravní nehodě.
 
Od té doby v areálu, kde ještě loni stálo 34 koní a nyní jich zbývá kolem dvaceti, proběhly na základě televizních reportáží, fotografií a několika stížností opakované kontroly. Na konci těchto událostí prozatím bylo úterní odebrání šesti koní.
 
Úspěchy vystřídaly kontroverze
 
Radek Šnábl vstupoval do dostihového sportu před více než patnácti lety. Začínal jako majitel několika provozních dostihových koní českého chovu, nejlepší z nich Cheison se vypracoval z V. kategorie až k třetímu místu v Gomba handicapu.
 
V roce 2004 si poprvé zaregistroval stáj Hřebčín Křenek a deklaroval cíl vybudovat chovné zařízení mezinárodních parametrů. Za tímto účelem importoval celou řadu chovných klisen a později i plemeníků.
 
K zahraničním akvizicím patřila druhá z italského listed Sakheart, ve vlastním chovu se narodili klasický vítěz Talar nebo zimní favorit a čtvrtá z derby Beryaska. Stáj hřebčína existovala jedenáct sezon, během nichž vyhrála 43 dostihů.
 
S postupem času však značka Křenek začala poutat stále větší pozornost nedostihovými kontroverzemi. Několik trenérů se s Šnáblem soudilo kvůli nezaplaceným částkám za přípravu koní, Jockey Club ČR evidoval řadu excesů od nedůsledné evidence a registrace hříbat až po černou plemenitbu.
 
Od roku 2015 Hřebčín Křenek zmizel ze zorného úhlu dostihové scény a s ním i celá řada krevně zajímavých hříbat z klisen jako Sakheart, Tashreefat nebo Beryasa, která se nikdy nedostala na dráhu. Některé dokonce kvůli různým administrativním pochybením a nejasnostem nebylo možné zapsat do plemenné knihy.
 

Čtěte také: Trenéři píší primátorovi Pardubic: Kauza kluziště se už nesmí opakovat

 
Pravidelné kontroly Jockey Clubu evidovaly různé prohřešky. Například na jaře 2015 stála v Křenku hříbata po hřebci Supersonic Flight, o jehož licentaci bylo požádáno zhruba ve stejnou dobu. "Majitel vysvětluje situaci tím, že si před zařazením tohoto hřebce do chovu chtěl ozkoušet jeho fertilitu a interně si posoudit potomstvo," shrnuje zápis z kontroly chovu, do něhož měl server Jezdci.cz možnost nahlédnout.
 
"Situace kolem Hřebčína Křenek a jeho produktů je velmi nepřehledná a často zapříčiněná liknavostí majitele," uvedl Jockey Club před čtyřmi lety v dopise České plemenářské inspekci, v němž dodal, že použil veškerých svých pravomocí k dořešení souvisejících případů, a proto se obrací na ČPI.
 
Pozornost dostihové scény vyvolal i případ plemeníka Torluse. Vítěz Velké ceny Prahy 2005 a jedenácti dalších jedničkových dostihů byl 4. února 2018 přijat na Veterinární kliniku v Heřmanově Městci s abscesem v kopytě, poraněním pánevní končetiny a zhoršujícím se hubnutím.
 
Veterináři konstatovali, že hřebec byl apatický a "působil velmi zanedbaným dojmem". Protože Torlus nepatřil hřebčínu, do Křenku už se nevrátil. Byl převezen do jiné stáje, kde bohužel krátce nato musel být kvůli nešťastnému zranění v boxe utracen.
 
"Chci se vrátit do dostihového sportu"
 
V souvislosti s hřebčínem Křenek se nyní dá očekávat právní bitva. Koně už totiž nepatří firmě Hřebčín Křenek, spol. s.r.o. v likvidaci, nýbrž společnosti Křenecký hřebčín s.r.o., která vznikla 4. dubna a nově má pronajatý areál hřebčína se všemi pastvinami.
 
"Společnost Hřebčín Křenek byla rozhodnutím Českomoravské společnosti chovatelů vymazána z registru hospodářství a naopak tam byla zanesena společnost Křenecký hřebčín. Řízení je vedeno proti společnosti, která už žádné koně nevlastní, a tudíž je nemůže vydat. Považuji celé jednání za protiprávní," uvedl Šnábl.
 

Video: S věkem jsem se hodně uklidnil. Ale na tribuně stále řvu, říká Rája

 
Důvod vzniku nové společnosti vysvětluje prozaicky - zamýšlí se opět vrátit do dostihového sportu. "Do roku 2016 jsem kvůli insolvenčnímu návrhu nesměl mít dostihovou stáj v provozu. Shodou okolností jsem se minulý měsíc, aniž bych věděl o nových událostech, rozhodl, že mám koně natolik rád, že se k dostihům vrátím. V pondělí jsem podepsal smlouvy s novými ošetřovateli a pracovními jezdci," dodal s tím, že by se jeho barvy mohly vrátit na dráhu už příští rok.
 
Když se server Jezdci.cz Radka Šnábla zeptal, proč se původně ambiciózní projekt hřebčína dostal do současného stavu, majitel připustil problémy a mluvil o velkém osobním zklamání.
 
"Měl jsem posledních několik let jiné priority, mezitím jsem se oženil a mám dvě malé děti. Vytvořil se taky nějaký mediální obraz o týrání koní, který zásadně odmítám. Došlo mi však, že tady musím být každý den a všechno si ohlídat osobně. Proto se chystám přestěhovat všechny své firmy z Prahy do Křenku," uzavřel Šnábl.
 
 
Foto: Goodricke opouští hřebčn Křenek, repro TV Prima




reklama 13C

NEPŘEHLÉDNĚTE