Britský Racing Post otevřel tento týden téma, které se v zákulisí tamního turfu řeší už roky, ale málokdy se o něm dosud mluvilo tak otevřeně. Stav zázemí pro jezdce na britských závodištích je podle mnoha žokejů nejen nevyhovující, ale místy až nedůstojný profesionálních sportovců. List přinesl v sérii článků svědectví o tristních podmínkách, které panují v šatnách řady závodišť, a upozornil zejména na problémy, kterým čelí ženské osazenstvo vážnice.
Jezdci v rozhovorech poukazují na špinavé prostory, nedostatečné větrání, přetrvávající zápach moči a plíseň na zdech. Kritika se snesla na hygienické nedostatky, včetně chybějících sprch nebo teplé vody, což dohromady vytváří podmínky, které rozhodně nepřispívají k fyzické ani psychické pohodě jezdců před výkonem.
Velkou pozornost vzbudil záběr z Bangor-on-Dee, na němž se překážkový jezdec Lorcan Williams rozcvičuje na rotopedu umístěném v bezprostřední blízkosti pisoárů. „Jste na své minimální váze, potíte se, máte žízeň a všechno, na co myslíte, je ten zápach," popsal pro Racing Post Conor O’Farrell.
Zatímco některá britská závodiště v posledních letech prošla rekonstrukcí, jiná se od 80. let prakticky nezměnila. Problémy se stupňují zejména na menších drahách, kde jezdecké zázemí podle žokejů stále zůstává na okraji zájmu pořadatelů.
Komora na košťata místo šatny
Ještě palčivější situace panuje podle dostihových aktérů v zázemí pro jezdkyně. Ačkoli jejich počet v posledních letech roste a v mnoha případech patří ke špičce, stav šaten tomu zdaleko neodpovídá. Jezdkyně se opakovaně setkávají s tím, že jejich prostory jsou miniaturní, špatně přístupné, bez ventilace a leckdy i oddělené od hlavní vážnice tak, že jim znesnadňují kontakt s kustodem.
Překážková jezdkyně Tabitha Worsley v rozhovoru popsala, že někdy musí projít přes mužskou šatnu, aby se dostala ke kustodovi. "Závodiště, která tyto otázky řeší, si zaslouží ocenění. Zřizují mužské a ženské šatny a neutrální prostor kustodů uprostřed. Ale není to tak všude, na řadě drah musíme jít do mužské šatny. Kolegové se snaží brát na nás ohled, ale nemělo by se to vůbec dít," řekla.
Šéf asociace profesionálních jezdců (PJA) Nick Attenborough přirovnal některé šatny ke komoře na košťata. „Je to obrovská diskriminace a opravdu mě to rozčiluje. Jsme světový sport číslo jedna, kde spolu muži a ženy rovnocenně soutěží. Proč tedy znevýhodňujeme ženy?“ ptá se.
Podle Racing Postu byla problematika ženských šaten dlouhodobě přehlížena – i kvůli tomu, že jezdkyně často nerady „dělaly rozruch“. V poslední době se však nálada mění a roste tlak na rovnocenné podmínky pro všechny.
Dalších pět let provizoria?
Původně plánovaný termín celoplošné modernizace vážnic a jejich zázemí byl stanoven na říjen 2024, ale podle Racing Postu byla nakonec lhůta posunuta až na rok 2030. Stavovská organizace jezdců nyní žádá, aby byly všechny zásadní úpravy dokončeny nejpozději do konce příštího roku.
Některá závodiště se již pustila do nápravy, rekonstrukcí zatím prošlo zázemí na patnácti drahách. Řada dalších však stále spoléhá na provizorní řešení, která často neplní svůj účel. Associace závodišť (RA) tvrdí, že veškerá aktuální provizoria splňují bezpečnostní normy a že pořadatelé reagují na podněty v mezích svých možností.