Karel Jalový se před několika týdny stal druhým Čechem vlastnícím hřebčín v Normandii. Prvním koněm stáje Lokotrans, který se v areálu fungujícím v poslední době pod názvem Haras LT Cheval objevil, byla dvouletá hnědka zakoupená před týdnem za 65 000 eur na breeze-up dražbě v Deauville. Dcera hřebce Blue Point a vítězky gr.1 Fillies’ Mile White Moonstone však pokračuje do Újezdu u Boskovic, kde ji bude stejně jako čerstvého vítěze Velké jarní ceny San Sebastiana trénovat Luboš Urbánek.
"Vlastníkem hřebčína je Loko Trans, respektive jeho stoprocentní francouzská dcera Loko Trans France. Ale hospodářem v areálu je společnost Loko Trana Cheval, v níž jsem vysoce majoritním majitelem. Dalšími společníky jsou pánové Michal Lisek a Radek Pivoňka, který má u nás na starosti mediální firmu Loko Trans Media a má za úkol shánět movité klienty a přinést do společnosti peníze. Michal je koňák tělem i duší a má na starosti připouštěcí plány, výběry klisen a tak dále," řekl Karel Jalový ve středečním Podcastu Martina Cápa.
Novou akvizici chce využít k dalšímu rozšíření svého chovu. "Dostihy mě baví a chci vyhrávat, ale myslím si, že dnes už dostihoví koně jako můj koníček přerostli v podstatě do firmy. A abychom mohli naši stáj rozvíjet, potřebujeme to podpořit něčím jiným, než vagony a lokomotivami. Chovu se věnujeme už pár let a vidím v něm potenciál. Líbí se mi, je to zase úplně jiný pohled než vlastní dostihy. Příští rok mi bude šedesát let a jak stárnu, tak sentimentálním a třeba překážkové dostihy mě stojí spoustu sil a nervů, vždycky zestárnu o dva roky. Chov je radostnější, i když samozřejmě také má svá úskalí a ne vždycky se všechno povede," zdůvodnil Jalový.
Když před lety plánoval vlastní tréninkové středisko, absolvoval nespočet jednání. Ve hře byla například koupě bývalého hřebčína Kobylany nebo centrály ve Světlé Hoře.
"Nakonec jsem ale koupil starý kravín, čtyři nebo pět kilometrů od mého bydliště v Újezdu u Boskovic. Náklad na samotný kravín byl relativně malý, ale jeho přebudování na dostihovou tréninkovou centrálu stálo vyšší desítky milionů, abychom se dopracovali tam, kde jsme dnes," vzpomíná.
V něčem podobnou anabázi zažil Karel Jalový i v rámci úsilí získat hřebčín. Prostřednictvím manažera Michala Liska loni jednal s majiteli hřebčína Napajedla. "Odpověď byla velmi překvapující a byla mimo naše reálné možnosti. Z hlediska koupě možná ne, kdyby ten hřebčín byl ve stavu, aby se dal používat hned. Ale investice do hřebčína a souvisejících zařízení by byla obrovská, tak jsme tento záměr opustili a šli jsme francouzskou cestou," řekl Jalový na EquiRadiu.
Areál v Normandii, kde byli donedávna ustájeni klusáci a drezurní koně, je naopak připraven na okamžité zahájení provozu. "Co se týká chovu, můžeme začít hned, nic dalšího nepotřebujeme. Pokud bychom chtěli budovat tréninkovou centrálu, což teď nechceme, tak by to vyžadovalo hodně práce. Kdysi dávno tam byli trénovaní i překážkoví koně, později se to změnilo. Máme teď spoustu nabídek od klusáků, že by si chtěli pronajmout jeden ovál a ustájit pár koní. Odpověděl jsem, že musím promyslet, jakou cestou se vydáme."
Lokotrans měl svého času několik koní ve francouzském tréninku a byť tento tah před nějakým časem revidoval, v návaznosti na nově získaný hřebčín se podobné úvahy opět otevírají.
"Může se stát, že se v zahraničním tréninku nějaký náš kůň objeví, ale určitě ne na úkor Újezdu a naší dostihové centrály. Byli by to koně, kteří by byli zakoupeni přímo pro zahraničí. Teď jsem trochu jednal s Vaškem Janáčkem v Madridu. Já mám ve Španělsku dceru a máme k té zemi velký vztah, já tam pobývám část roku, tak jsme se bavili o tom, že bychom si dali jednoho dva koně do tréninku v Madridu," prozradil Jalový.