reklama 11C

Architekti nevědí, co je kůň, zlobí se Váňa. Pardubice dál řeší halu

ikonka

Výbor České asociace steeplechase se sešel s architekty připravované multifunkční haly, jež má podle záměru investora Petra Dědka vyrůst v areálu pardubického závodiště. Majoritní vlastník HC Dynamo o detailech projektu nyní mluvit nechce.
01.06.2022 15:42  |  Autor: Martin Cáp  |  Rubrika: Dostihy  |  
NEPŘEHLÉDNĚTE
| FANCLUB
reklama 12C

Od oznámení záměru investora Petra Dědka, který chce odkoupit část pozemků v areálu pardubického závodiště a postavit na místě dnešního pískového kolbiště a parkoviště multifunkční halu s kapacitou až 15 000 diváků, uplynuly tři týdny.

Projekt představený na tiskové konferenci z 9. května má podporu vedení města v čele s primátorem Martinem Charvátem a investor nyní usiluje o to, aby pardubické zastupitelstvo na svém posledním jednání ve čtvrtek 23. června odsouhlasilo uzavření memoranda o vzájemné spolupráci. S výstavbou chce začít v průběhu roku 2023, dokončení plánuje na srpen 2025.

Samotný Dědek se však po úvodní mediální ofenzivě obrnil mlčením. V pondělí odmítl nabídku serveru Jezdci.cz a EquiRadia na obsáhlý rozhovor o svém projektu, v rámci něhož chce kromě samotné haly vybudovat i rozsáhlé zázemí včetně tréninkového kluziště, hotelu a parkovacího domu.

 

Čtěte také: Nejtěžší dostih Ivana Kuba. Po vážném pádu bojuje o návrat do života

 

"Nezlobte se, ale teď je rozhodnutí na městu a já do té doby nechci nic vířit v médiích. Domluvili jsme se na mediálním klidu," reagoval majoritní vlastník klubu HC Dynamo na žádost naší redakce. Řada detailů o samotném záměru a řešení problematických bodů či případných kolizí s dostihovým provozem tak zatím zůstává ze strany investora nezodpovězena.

Představenstvo Dostihového spolku a.s. bude o svém oficiálním postoji k projektu multifunkční haly jednat ve čtvrtek 9. června. Předseda představenstva a zároveň náměstek primátora Petr Kvaš vyjádřil Dědkově vizi podporu, naopak výkonný ředitel Jaroslav Müller se na květnové tiskové konferenci postavil proti projektu.

Zatímco internetová petice proti hale zatím shromáždila přes 1400 podpisů a různé osobnosti koňského světa zveřejnily několik stanovisek a otevřených dopisů, v kuloárech dál probíhají různá jednání. Podle informací serveru Jezdci.cz se Dědek minulý týden krátce setkal s některými členy vedení dostihového sportu.

Minulý čtvrtek se sešel výbor České asociace steeplechase (ČASCH) s autory architektonického návrhu. "My jako ČASCH jsme už napsali a poslali své vyjádření. Na schůzce minulý čtvrtek jsme zjistili, že ti architekti vůbec nevědí, co je to kůň. Netuší, co všechno je třeba při dostihovovém dnu s koňmi dělat. Dávali jsme různé připomínky," konstatoval ve středečním podcastu na EquiRadiu Josef Váňa.

Šéf ČASCH a viceprezident Jockey Clubu ČR patří k výrazným odpůrcům Dědkova záměru. Hala a související infrastruktura podle něj nejen znemožní konání jezdeckých soutěží v areálu, ale výrazně ohrozí i samotné dostihy. Nesouhlasí ani s plánovaným dopravním řešením.

"V těch projektech mají, že kolem stájí zadem pojede tříproudová silnice a že ten jeden pruh nechají koňařům, aby si tam mohli skládat koně. Vůbec neřeší, co když ti koně vyběhnou z dráhy na asfalt a tak dále. Ti pánové si vůbec neuvědomují, že projekt zimního stadionu malovali vedle dostihové dráhy a chtějí to do budoucna nějak sladit, aby to fungovalo. Pokud jim ale nedají třeba celé letiště, je to podle mě nemyslitelné," prohlásil Váňa.

Petráň: Špatné provedení i komunikace

O něco smířlivější je k otázce haly na závodišti architekt a bývalý předseda představenstva Dostihového spolku Miroslav Petráň, který v květnu adresoval otevřený dopis pardubickým zastupitelům. Ani on ale nesouhlasí se současným řešením projektu a vyčítá investorovi Petru Dědkovi také nedostatečnou informační politiku.

"On žádné vysvětlení veřejnosti neposkytl. Všechno, co dal k dispozici médiím, působí trochu jako mediální nátlak. Na druhou stranu nemá cenu říkat, že kdyby někdo něco takového zrealizoval, že by to bylo špatně. Nebylo by to špatně, ale zcela jednoznačně chybí vysvětlení a další záležitosti, které by osvětlily, jak chce halu provozovat, jak bude řešit dopravu, protože doprava je u toho celého základní problém, a pak jsou i některé další problémy v oblasti architektonické a urbanistické," poznamenal Petráň v podcastu EquiRadia.

Prezentovaná podoba záměru je podle něj výrazně poznamenaná velkým spěchem investora. Tím je daný i výběr lokality.

"Pokud někdo spěchá, ať už z jakýchkoli důvodů, současný územní plán mu to skutečně umožňuje jen na závodišti. K celému konceptu je ale třeba říci základní věc. Představme si, že tribuny jsou vysoké kolem devatenácti nebo maximálně dvaceti metrů a vršek kopule haly má být ve výšce někde mezi 36 a 39 metry. To znamená, že při záběru televizních kamer přes tribuny by to bylo někde ve výši dnešního ochozu Zelené brány. Je to únosné? Domnívám se, že ne," řekl Petráň.

Za další problematický bod považuje podobu parkovacího domu s hledištěm. "Stavba téměř stejně dlouhého a vysokého parkovacího domu jako blok tří stávajících tribun je mrtvá záležitost a absolutně ničí krajinný charakter závodiště, který byl po téměř 200 let udržován," dodal Petráň.

Kompromis mezi zájmy dostihového závodiště a majitele hokejového klubu je podle jeho slov nicméně možný.

"My jsme v Dostihovém spolku kdysi plánovali daleko menší jezdeckou halu, ale je třeba jednat s Armádou České republiky a tam je myslím zakopaný druhý pes. Proto investor v tuto chvíli umísťuje halu do naprosto nevhodného místa a ruší veškeré zázemí pro jezdecký sport. Já nejsem v zásadě proti tomu, aby se něco takového narodilo, ale musí to být řešeno tak, aby to odpovídalo areálu a aby ho to neničilo, nýbrž pouze doplňovalo," shrnul Petráň.

 

Krátce ze zahraničí

 

Kvalitní debut předvedl v pařížském Saint-Cloud tříletý hřebec Deputy Ruler ze stáje Sultan Harib. Svěřenec Ingrid Janáčkové Koplíkové odvodil velkou část Prix Mississipian (2000 m, 27 000 eur) a ve finiši se musel sklonit jen před favoritem Dolaylim. V sedle s Clementem Lecoeuvrem uhájil druhé místo s odstupem 3/4 délky na vítěze.

Foto: vizualizace haly, zdroj: HC Dynamo / tisková zpráva




Sledujete novinky o koních, jezdectví a dostizích na Jezdci.cz a pouštíte si pravidelně vysílání EquiTV.cz a EquiRadia.cz? Máme pro vás novinku - spouštíme Fancluby Jezdci.cz a EquiTV.cz EquiRadio.cz, jejichž prostřednictvím můžete podpořit další existenci našeho zpravodajství.

Zaplacením ročního nebo půlročního příspěvku umožníte, aby veškerý redakční obsah s výjimkou bonusů pro členy fanclubu zůstal nadále volně přístupný všem uživatelům a přímo se tak budete podílet i na propagaci všech koňských sportovních disciplín. Zároveň dostanete přednostní přístup k velké části našich materiálů, které si můžete přečíst v časovém předstihu, pravidelnou možnost získat různé slevy na zboží našich partnerů a účast v soutěžích o ceny.

Roční členství ve Fanclubu Jezdci.cz stojí 600 Kč, půlroční příspěvek je 300 Kč. Pokud chcete být členem obou fanklubů Jezdci.cz i EquiTV.cz, můžete využít zvýhodněnou variantu 1000 Kč (roční) a 500 Kč (půlroční). Další podrobnosti najdete na tomto odkazu.

Newsletter a komunity na síti

Kromě největšího českého serveru o koních Jezdci.cz, internetové televize EquiTV a stále populárnějšího EquiRadia pro vás připravujeme i pravidelný newsletter Jezdecký zpravodaj, který jednou týdně shrnuje vše podstatné z koňského dění a každý pátek ho doručujeme přímo do vašeho e-mailu.

K odběru toho nejlepšího z našeho zpravodajství se můžete přihlásit ZDE!

Novinky z jezdectví a dostihů můžete sledovat i prostřednictvím našich specializovaných skupin na Facebooku! Spravujeme pro vás:

Máme rádi parkury Jezdci.cz

Máme rádi dostihy Jezdci.cz

Máme rádi drezuru Jezdci.cz

Máme rádi vozatajství Jezdci.cz

Máme rádi všestrannost Jezdci.cz

Máme rádi reining a western Jezdci.cz

Máme rádi voltiž Jezdci.cz

Máme rádi vytrvalost Jezdci.cz

Máme rádi pony sport Jezdci.cz

FB Jezdci.cz

FB Jazdci.sk

FB EquiTV.cz a EquiRadio.cz


reklama 13D

NEPŘEHLÉDNĚTE