reklama 11B

Novinky ze zamrzlého jezera. Mítink White Turf zvýšil dotace a vyhlíží sníh

ikonka

Po dvou ročnících Velké ceny Svatého Mořice, které znehodnotilo počasí, se pořadatelé mítinku White Turf snaží opět přilákat atraktivní konkurenci. Pomoci má zvýšení dotací v části programu, skikjöring se uskuteční s bezpečnostní výstrojí.
10.12.2024 06:00  |  Autor: Martin Cáp  |  Foto: Marek Sekáč  |  FANCLUB  |  APLIKACE
reklama 12A

Šestnáct přihlášek bylo v pondělí odevzdáno do 84. Grosser Preis von St. Moritz, s dotací 100 000 franků nejbohatšího dostihu švýcarské sezony, kterým v neděli 16. února vyvrcholí mítink White Turf. Jednu nominaci poslal z Maďarska Sándor Ribárzski, za třemi stojí německé stáje. Pořadatelé nechali dostih otevřený a o týden prodloužili uzávěrku do 16. prosince.

"Byli bychom rádi, kdyby se ještě podařilo přilákat další zájemce. Poslední dva ročníky Velké ceny utrpěly počasím. Předloni jsme ji museli kvůli na poslední chvíli zkrátit z 2000 na 800 metrů a loni byla kvůli nezvykle teplému počasí zrušena. Myslím, že se to trochu odrazilo i na letošních přihláškách, stáje jsou opatrnější," řekl serveru Jezdci.cz dostihový šéf pořadatelského spolku Dennis Schiergen.

 

Čtěte také: Na Azurovém pobřeží další umístění, Silver Tower třetí v lyonské prodejce

 

Třítýdenní mítink na zamrzlém jezeře ve Svatém Mořici je tak výrazně závislý na počasí, jako málokterá jiná akce mezinárodního dostihového kalendáře. Pořadatelé mají k dispozici nejmodernější techniku včetně termokamery, ale proti případným vyšším teplotám jsou bezmocní. V posledních letech se tající sněhový povrch týkal cílové roviny, ale také hlediště.

"Už v letech 1963 a 1969 se musely dostihy zrušit. V jednom případě jezero vůbec nezamrzlo a ve druhém byla špatná kvalita ledu. Není to tedy žádná novinka spojená jenom s klimatickou změnou, potkává se tam více faktorů. Je ale pravda, že minulá zima byla nadprůměrně teplá a od začátku byly špatné výchozí podmínky. Letos tady zatím máme zimní podmínky, jak mají být," shrnuje Schiergen.

Jezdci bez bičíků, lyžaři s novým postrojem

Pořadatelé se ale nevzdávají a snaží se populární akci co nejvíce zatraktivnit. Pro rok 2025 například došlo k plošnému zvýšení dotací pěti rámcových dostihů, například ve sprintech se poběží o 25 000 švýcarských franků místo dosavadních 15 000, nadále také investují do zvyšování bezpečnostních opatření.

"Máme ve Svatém Mořici výborný tým. Vládne tu velká motivace pořádat zdejší dostihy co nejudržitelněji a pracovat na sponzorském pokrytí tak, abychom zdejší tradici udrželi ne na příští dva nebo tři roky, ale aby mítink fungoval i za dvacet nebo třicet let. Švýcarské dostihy mají podobné problémy, jako jsou v jiných zemích. Bojují o návštěvnost a také s poklesem počtu majitelů. Jako pořadatel se tomu snažíme čelit a investovat do růstu dotací. Náklady pro majitele za posledních dvacet let výrazně stouply a to se musí promítnout i do dotací, aby si mítink udržel jistou atraktivitu. Každý majitel si je vědom, že s dostihovým koněm nelze vydělat peníze, ale je důležité, aby se mohla vrátit aspoň nějaká část vynaložených nákladů," konstatuje Schiergen.

Svatý Mořic za dva měsíce zažije první Velkou cenu bez bičíků, které byly ve švýcarských dostizích zrušeny loni na jaře. "Už dříve udaly směr tohoto vývoje skandinávské země, kde dostihy fungují bez bičíků. Jezdci se samozřejmě musí přizpůsobit, ale naše dosavadní praxe ukazuje, že se to dá zvládnout. Je to otázka zvyku, sám jsem si to před pár lety ve Skandinávii vyzkoušel," řekl Schiergen.

Jedné zajímavé novinky se dočkají účastníci populárních klání ve skikjöringu, při nichž dostihoví koně za sebou táhnou lyžaře. Pořadatel ve Svatém Mořici představil nový bezpečnostní postroj.

"Analyzovali jsme si pády ve skikjöringu za posledních deset let a jako největší riziko jsme vyhodnotili vlající postroj a otěže za volnými koňmi. Ve spoluprací s jednou firmou z Engelbergu, která se specializuje na nouzové systémy pro paraglidisty, jsme vyvinuli nový systém. Pokud kůň v dostihu ztratí svého lyžaře, bude mít tento k dispozici jednoduchý mechanismus, jak bleskově oddělit postroj s plachtou proti nášlapkům a předejít tak riziku dalších kolizí," uzavřel Schiergen.

reklama 13D

NEJNOVĚJŠÍ
NEPŘEHLÉDNĚTE