Česká republika má hned několik skvělých sportovních fotografů, kteří zaznamenávají jezdecké soutěže a dostihy a již se nejednou dočkali mezinárodního uznání. Dva z nich v první polovině ledna dosáhli obrovského úspěchu, když skončili v koňské sekci World Sports Photography Awards 2025 na medailových příčkách.
Martin Dokoupil získal pomyslné stříbro a Magdaléna Straková bronz, čímž navázala na loňský úspěch, kdy se právě ona radovala z druhého místa. Oba zmínění fotografové se s námi podělili o své dojmy ze získaného ocenění a prozradili, jak soutěžní snímky vznikly.
„Ta fotka je ze závodů ve švýcarském Avenches, kde jsem fotil Pohár národů ve všestrannosti pro Mezinárodní jezdeckou federaci. Je pořízená takzvaně na dálkový odpal. Rád tuto možnost využívám, protože dává jiný úhel pohledu z míst, kde se z bezpečnostních důvodů nemůžeme během soutěže nacházet,“ říká Martin Dokoupil, který nefotografuje jen jezdectví a dostihy, ale i další sporty, jako jsou například ragby, fotbal či golf. „Koňské disciplíny jsou však moje nejoblíbenější, protože také jezdím a mám vlastního bývalého dostihového koně.“
I díky tomu má při fotografování koní velký cit a ví, kam se s fotoaparátem vydat. „Když fotím parkur, tak například musím přemýšlet, kam se ten jezdec bude dívat, tedy kde je další překážka. Dost často dělám, že překážku, u níž mám remote, fotím i z ruky, takže ji mám ze dvou různých úhlů. Někdy to totiž vypadá lépe z ruky a někdy z remote. U všestrannosti musím pečlivě zvažovat, kam jít, protože se kros jede na velké ploše. Musím se taktéž rozhodnout, kam dát remote, aby byl v dosahu ode mě. Focení je hodně o plánování, je to základ a bez toho nelze mít dobré fotky,“ konstatuje Martin.
V Avenches si vybral dvojskok u vody a k jedné části překážky umístil již zmíněný fotoaparát na dálkové ovládání. To ještě netušil, jak moc zajímavá fotografie vznikne u jedné ze soutěžních dvojic, pro níž paradoxně na tomto skoku závod skončil nebezpečně vyhlížejícím pádem. „Ten pád byl hodně ošklivý. Kůň se převalil, spadl na záda, pak se točil chvíli na sedle a jezdkyně mu skončila v nohách. Kůň chvíli zůstal ležet, ale naštěstí z tohoto incidentu vyvázl bez zranění a jezdkyně jen s modřinami a bolestí hlavy,“ vypráví fotograf, jenž závodnici později kontaktoval, aby se ujistil, zda jsou oba v pořádku.
Právě při podobných karambolech často vznikají velmi zajímavé fotografie, ale jejich autoři se musí rozhodovat, zda je použití takových obrázků etické. Ostatně i Martin Dokoupil si velmi dobře pamatuje aféru kolem fotografie Romana Vondrouše z ČTK, která zachycovala osudný moment Sottoventa s žokejem Janem Kratochvílem v sedle na Taxisově příkopu při Velké pardubické v roce 2020.
„Byli jsme tehdy dva fotografové, kteří měli v podstatě stejnou fotku. Já ji také poslal do americké agentury. Vím, jaká u nás na ni byla reakce. Je to vždy na úvaze fotografa, ale i pády jsou součást tohoto sportu. Člověk musí vidět nějakou hranici a určitě není správné publikovat fotografii, kdy kůň běží po třech nohách. Ale zkrátka i vypjaté situace jsou součást sportu a je legitimní ukázat i tuto stránku. Neúspěch a zklamání k tomu patří stejně jako vítězství a radost.“
Do World Sports Photography Awards zaslal poprvé svoji fotografii v roce 2021. „Byl to snímek z La Baule, na níž kůň skákal přes vodní příkop. Tehdy jsem obsadil třetí příčku. Od té doby jsem se každý rok dostal do finále a dostal zvláštní uznání. Byly to fotky i z jiných sportů než z jezdectví. Každopádně letos je to pro mě zatím největší úspěch,“ říká Martin Dokoupil. Letošnímu obrázku oceněnému stříbrem dodává na zajímavosti i to, že je černobílý a kůň se upřeně dívá do objektivu. „Ta černobílá umocnila dramatičnost situace. Barvy jsou u takových fotek mnohdy rušivé,“ dodává oceněný fotograf.
Dramatičnost nechybí ani bronzové fotografii Magdalény Strakové, která vznikla v Pardubicích na vodním příkopu. „Pokud fotíte v Pardubicích na Velkém vodním příkopu, tak zpravidla nemáte šanci stihnout smysluplně vyfotit jakýkoli jiný skok nebo doběh v tomtéž dostihu, protože je to všude daleko. Cena Labe je významný dostih, a tak většina fotografů volí možnost fotit překážky v blízkosti cílové rovinky. Já jsem si však naplánovala vyfotit právě jen tenhle skok, protože byly ideální podmínky na focení v protisvětle. A to jsem ještě nemohla tušit, že se mi povede zachytit tak dramatický snímek,“ přiznává Magdaléna.
„Dominantní kůň nad skokem uprostřed je Godsalino s Lenkou Neprašovou, kteří skončili čtvrtí. Vpravo je pak Coupstar s Janem Faltejskem, na snímku jsou zachyceni jen pár desetin vteřiny před pádem. Onu vodní tříšť, která snímku dodává atmosféru, totiž způsobil Cayras Star. Ten pořádně neskočil a vodou protáhl zadní nohy, za příkopem pak upadl a Coupstar se mu už nestihl vyhnout. Pro úplnost dodávám, že koně následně odběhli a žokejové také odešli po svých,“ připomíná fotografka již zmiňovanou etickou stránku publikovaných snímků.
Pro Magdalénu Strakovou letošní bronz není zdaleka největším oceněním, kterého ve svém oboru dosáhla. „Vloni jsem získala stříbro a dvě čestná uznání. V roce 2023 jsem se účastnila World Sports Photography Awards poprvé, a to jsem měla také čestné uznání. Největší úspěch pro mě však bylo vítězství v jedné z královských kategorií největší světové soutěže cestovatelské fotografie Travel Photographer of the Year 2022 se snímky koňských krevetářů,“ připomíná předešlé fotografické úspěchy.
„Samozřejmě i letošního třetího místa si cením, hlavně v kontextu toho, že technicky jsem teď amatér a fotím jen jednu až dvě akce ročně, na rozdíl od většiny ostatních fotografů v soutěži, kterých prý bylo tentokrát přes dva tisíce,“ upozornila na početnou a velmi silnou konkurenci fotografů v soutěži.
Mimochodem, kdo by měl zájem vidět její stříbrnou fotku z roku 2024 ve velkém formátu, tak má možnost. „Moje stříbrná fotka je hlavním kouskem na výstavě WSPA 2024 oceněných fotografií v Game On Gallery v Novém Kolowratském paláci na pražských Příkopech. Vzhledem k tomu, že už máme výsledky ročníku 2025, tak se asi budou brzy obměňovat. Takže kdo má zájem, ať nečeká a zajde se mrknout,“ dodává na závěr Magdaléna Straková.