Václav Žižka má za sebou řadu let sportovní jezdecké kariéry, ale známý je především jako stavitel crossových tratí. Zkušenosti sbíral mimo jiné u jednoho z nejuznávanějších evropských funkcionářů, Marcina Konarskiho. Již několik let se aktivně podílí na budování crossové trati na Dostihovém závodišti Pardubice. V rozhovoru prozradil, jaké novinky pro letošek připravil. Prohlédnout si je můžete ve fotogalerii.
Blíží se první letošní všestrannost. Připravili jste pro soutěžící nějaké novinky?
Během sportovní přestávky jsme měli poměrně napilno a získali prostor dokončit věci, na které by běžně na jaře nebyl čas. Začali jsme hned v půlce března ještě před tím, než začala růst tráva. Nové vedení všestrannosti fandí a vychází nám vstříc. Pustili jsme se do rekonstrukce vozatajské vody, na tom jsme strávili opravdu hodně hodin a práce. Nyní je to v podstatě jezero s vodní plochou 650 metrů čtverečních. Už jsme ho také cvičně napustili, krásně v něm drží voda a ztrácí se velmi pozvolna. Hned dvacet metrů od něj jsme vytvořili terénní nerovnost - kopec, ten má rozměr přibližně dvacet dva krát dvacet metrů a je vysoký metr a půl. Je čerstvě osetý, takže do jarních závodů ho zatím pustit nemůžu, protože by ho koně poničili. Další novinkou je malý suchý příkop, který zde dlouhodobě chyběl, ten už se teď na jaře bude skákat. Aktuálně se také přetírají a opravují stávající překážky. Rekonstrukcí prošly také seskoky, které byly postaveny u startu Velké pardubické kdysi při příležitosti mistrovství Evropy, a to v podobě kamenných zídek. Ty byly už hodně zanedbané. Celé jsem je zrenovoval, jeden seskok byl úplně rozvalený, tam jsem si trochu hrál na kameníka a kamínek po kamínku ji zase sestavil. Myslím, že to vypadá moc pěkně. Snažíme se také zlepšit prostory pro opracování. Za stájemi stála skladovací hala, tu jsme přemístili. Tím a úpravou okolí jsme získali dalších zhruba 1400 metrů čtverečních navíc pro možnost opracování koní.
V posledních letech jste hodně angažovaný při budování crossové trati v Pardubicích. Jak vývoj vnímáte?
Pardubické závodiště mám rád, vnímám jedinečnost tohoto místa. Jako stavitel jsem začal spolupracovat v rámci přípravy krosových tratí při MČR ve všestrannosti v roce 2016. Od té doby se trať postupně upravuje a předělává. Velkou nevýhodou v Pardubicích je bohužel absence kvalitního kolbiště a s tím se pojí i nervozita celého organizačního týmu v posledních dnech před konáním závodů. Modlíme se, aby nepršelo, vymýšlíme suchou a mokrou variantu, přičemž musíme brát ohledy na dostihovou dráhu. Je to velká škoda, protože takové zázemí, kterým disponuje závodiště v Pardubicích, není téměř nikde a to i s ohledem na zahraniční areály.
Mým cílem bylo vždycky rozvíjet závodiště směrem k mezinárodním závodům. Rád bych, aby Pardubice byly motivací pro ostatní pořadatele. Chvíli to trvalo, ale řekl bych, že se věci pomalu začínají měnit dobrým směrem.
Letos se v Pardubicích počítá celkem se třemi všestrannostmi, je to tak?
Ano, první je na začátku června Pardubická všestrannost, další patrně proběhne začátkem září. Jsme na dostihovém závodišti a musíme se podřídit také změnám v dostihovém kalendáři. Podzimní všestrannost už by měla proběhnout standardně na začátku listopadu.
Závodiště bylo na několik dní otevřeno také pro tréninkové účely. Jaký byl o tuto možnost zájem?
Ano, tentokrát se tréninky opravdu nachystaly, skoky byly připravené i v kombinacích, k dispozici bylo téměř sedmdesát překážek. Jezdcům jsme vymezili určité časové bloky, aby se prostřídali vždy po deseti. Všichni se chovali skutečně ukázněně a ohleduplně k závodišti. Tím, že měli co skákat, nehledali různé alternativy. Podle mého odhadu se zde během tréninků prostřídalo osmdesát, možná devadesát koní. V pátek se zde konalo celorepublikové Sportovní centrum mládeže pod vedením Daniely Diringerové a Gabriely Slavíkové, sobota byla otevřená pro veřejnost a v pondělí zde proběhlo oblastní soustředění.
První pardubické závody všestrannosti se poběží ve dnech 5. až 7. června, zájem je opravdu velký, příjem přihlášek musel být předčasně ukončen. Co na to říkáte?
Je vidět, že jezdci jsou po zimě hodně natěšení, startovní listiny jsou plné a k tomu spousta zájemců takzvaně pod čarou, ale zatím jsme bohužel pořád ještě limitovaní počtem tři sta lidí. Současně také v místě, kde běžně stojí mobilní boxy, teď probíhá rekonstrukce tribun, takže by ani nebylo možné nyní ustájit více koní.
Foto Pavlína Záhorová, Jiří Bělohlav a archiv Václava Žižky