Influencerka Nikola Kováříková: Vzdělávám sama sebe i ostatní koňaře

ikonka

Původně Nikola Kováříková založila profil na Instagramu s tím, že to bude takový deníček o jejích studiích fyzioterapie u koní. Followerů, chcete-li sledujících uživatelů, však rychle přibývalo a dnes se již sama označuje za edukativního influencera.
08.02.2022 17:30  |  Autor: Josef Malinovský  |  Rubrika: Ostatní  |   FANCLUB


 
Koně Nikolu Kováříkovou lákali odmalička. Vystudovala jezdeckou akademii a začala se zabývat fyzioterapií. Zároveň se rozhodla předávat své zkušenosti ostatním prostřednictvím sociálních sítí. 
 
Přesně po roce sleduje její profil Equine_study na Instagramu šest tisíc uživatelů, další stovky se připojují přes Facebook nebo poslouchají podcasty na Spotify. Do budoucna by se ráda prosadila i na YouTube. „Obsah na YouTube zatím nepřidávám, ale mám to v plánu a chtěla bych rozšířit ty vzdělávací materiály i tam,“ plánuje.
 
„Nejvíce zatím funguji právě na Instagramu, ke kterému máme propojený Facebook. Přidávám tam pravidelné příspěvky formou vzdělávacích článků nebo aktuálním popisem toho, co se děje u nás s mým koněm. Poté nahrávám na Spotify, kde povídám o tom, co se děje anebo se snažím nějakou formou edukace nahrát nějaký vzdělávací podcast,“ popisuje svoji publikační činnost v rozhovoru pro EquiRadio. „Jsem spíše taková edukativní influencerka, která se snaží vzdělávat hlavně sama sebe, a protože zjišťuje spoustu nových věcí, tak se je snaží předávat i ostatním a trochu se snaží, aby si lidé uvědomili, že potřeba se opravdu okolo těch koní vzdělávat a dozvěděli se co nejvíc.“
 

Nepřehlédněte: Soňa Vaňková: Už od malička jsem věřila, že budu veterinářkou

 
A jak tedy vznikl projekt Equine_study? „Dostala jsem se k tomu úplně náhodou. Mým cílem je stát se fyzioterapeutem koní, a protože k tomu je dlouhá cesta a začíná se od začátku, kdy se člověk musí perfektně naučit znalost anatomie, tak jsem se přihlásila do prekurzu od společnosti Equinology. Tam formou samovzdělávání máte jeden rok na to, abyste se naučil materiál, který tam je. Následně potom skládáte zkoušky a když je složíte, tak se můžete účastnit dalšího osobního kurzu v zahraničí, kde poté už se ucházíte o certifikovaný kurz,“ popisuje.
 
„Tím, že jsem se začala vzdělávat v oblasti anatomie, tak jsem zjistila strašnou spoustu věcí a hrozně mě to překvapilo. Mám za sebou vystudovanou jezdeckou akademii o koních, myslela jsem si, že toho vím poměrně dost, ale stačilo půl roku překladu těch textů a já jsem zjistila, že toho je obrovské množství. Přišel najednou takový ten ‚aha efekt‘ a hrozně mě to začalo bavit. Založila jsem instagramový profil s tou myšlenkou, že to bude takový můj deníček cesty za fyzioterapeutstvím s tím, že si s ostatními budu třeba moci vyměňovat nějaké tipy a studijní materiály. Setkalo se to s velikým úspěchem, zvrtlo se to a najednou z toho je vzdělávací profil pro ostatní,“ prozradila podrobnosti o jejích publikačních začátcích. 
 
Na anatomii koní Nikolu Kováříkovou nejvíce zaujala funkčnost a celistvost anatomického systému. „Nemůžeme koně brát pouze po kusech, že je problém třeba jen v krku nebo v nohou, ale že to celé propojené. Třeba zatuhnutí temporomandibulárního kloubu na hlavě může třeba způsobit kulhání koně. Došlo mi, že se nejde naučit jen něco, ale člověk by se měl vzdělávat komplexně, a to mě na tom nejvíce baví.“
 

Psali jsme: Po škole jsem letěl pracovat do Dubaje, říká veterinář Martin Brát

 
Úplný zaklad získala z materiálů, které obdržela při absolvování prekurzu Equinology. Následně začala kupovat knihy ze zahraničí. Bojuje prý s tím, že v České republice nejsou příliš dostupné informace, zatímco v zahraničí fungují výborné vzdělávací portály. Na svém instagramovém profilu proto také často na zmíněné materiály poukazuje a směřuje na ně ostatní. „To je také další z mých cílů, že se tyto edukativní materiály snažím shromažďovat u sebe tak, aby se lidé přes můj profil dostali na někoho dalšího, kdo je třeba profesionálem a věnuje se tomu více,“ vysvětluje Nikola.
 
S autory publikací se do osobního kontaktu zatím nedostala, ale je s nimi ve spojení přes e-mail, telefon či sociální sítě. „Většinou nemají problém se sdílením jejich informací. Snažím se vždy, aby tam byl uvedený jejich zdroj, protože to považuji za důležité. Nemohu říct, že bych to úplně kopírovala, ale tím, že já získávám znalosti od nich, tak si je převedu do své laické řeči, a to poté dále posílám čtenářům.“
 
Velký zájem o zprostředkování informací Nikolu překvapil a tisíce sledujících ji motivovaly k přípravě většího množství příspěvků. „Mnoho lidí už dnes opravdu slyší na to, že má smysl se vzdělávat. Je ještě trochu problematické jim vysvětlit, že je potřeba se vzdělávat i v té oblasti anatomie a biomechaniky, protože pro člověka, který se do toho nedostal hlouběji, tak ta anatomie je poměrně nezajímavá až nudná. Je sice potřeba se vzdělávat o tom, jak provést daný cvik, jak ten kůň má chodit a proč nemá chodit po předku, ale mělo by se to dotáhnout do té fáze, proč to tak nemá být anatomicky a co to tomu koni dlouhodobě způsobuje. Anatomie nám také může říct, jaké kůň bude mít atletické schopnosti. Při výběru koně se stačí na něj podívat na postavení předních a zadních končetin, na stavbu tělesného rámce a už v tu chvíli nám anatomie může mnoho prozradit. Například jestli se snadno shromáždí, podsadí nebo bude rychle unavitelný. Myslím si, že v tomto ohledu jsou ještě jisté rezervy, ale zdá se, že se to pomalu zlepšuje a zájem o vzdělávání je obrovský.“
 

Čtěte také: Trénink pozitivní motivací. Koni se může chtít trénovat až příliš

 
Nikola se snaží pracovat i na článcích o znalosti těla jako takového v souvislosti s biomechanikou, například při výběru koně. „Je dobré vědět, zda kůň, na kterého koukáte, je vhodný pro parkury nebo je to spíše drezurní typ a jaká je u něj míra podsazení pánve, což nám anatomie také dokáže říct. Dále vytvářím obrázky, na kterých se snažím znázornit, co se při ježdění koně padajícího na předek zrovna děje. Jaké části koně v tu chvíli trpí a snažím se těm jezdcům vnuknout ne to, že by měl chodit na kolmici, ale proč by tak měl chodit,“ vyjmenovává možnosti využití nabytých vědomostí v praxi. 
 
V rozhovoru pro EquiRadio taktéž přiznala, že jedním z důvodů, proč edukativní články začala zpracovávat, byl ten, že je ukázkový příklad člověka, kterému neznalost anatomie chyběla při řešení problémů s vlastním koněm. „Kdybych dříve věděla to, co vím teď, tak jsem se asi ušetřila spoustu starostí a dokázala jsem si představit lépe, co mě čeká,“ uvedla. Naráží tím na zcela samostatný příběh koně jménem Gas. Toho si koupila již s vědomím, že se potýká se zdravotními problémy kopyt. Jenže pak se objevily další problémy s pohybovým aparátem, a nakonec i měsíční slepota. Nikola Kováříková se rozhodla svému koni pomoci, jak jen to půjde, i za pomoci sbírky, kterou pro ni založili její fanoušci z řad studentů oboru fyzioterepie zvířat. Sbírka na platformě Donio končí za pár dní a na kontě je již přes sto tisíc korun. Do cílové částky zbývá tak necelých třicet tisíc.
 
Foto: poskytla Nikola Kováříková
 
.

Kde nejčastěji získáváte odborné znalosti o koních?

celkem hlasů: 23

Hlasování skončilo.

V článcích na internetu a v časopisech 7 / 30.43%
V odborných publikacích 6 / 26.09%
Na kurzech a seminářích 4 / 17.39%
V tomto směru se nijak nevzdělávám 6 / 26.09%