reklama 11A

Kolbiště v Martinicích prochází rozsáhlou úpravou

Asi nikomu neuniklo, že kvůli nepřízni počasí musela být zrušena Velká cena Martinic. Přestože dešťové srážky byly výrazné, voda z povrchu kolbiště se ztrácela pomaleji, než v minulosti. A proto v Martinicích na nic nečekali a začali s úpravami...
17.05.2017 16:04  |  Rubrika: Sport  |   FANCLUB
reklama 12D

 
V rozhovoru s ředitelem resortu Equitana Martinice – Martinem Peckou jsme si povídali o tom, jak je těžké pro pořadatele závodů se vypořádat s nepřízní počasí, ale také o životnosti jezdeckých povrchů, jejich nezbytných úpravách a modernizacích. Právě v těchto dnech totiž v Martinicích na kolbišti jezdí místo koní těžká technika...
 
Velká cena Martinic 2017 musela být zrušena, a tak Český skokový pohár nakonec bude mít v letošním roce pouze 10 kol. Je to víc mrzuté z hlediska vás jako pořadatele, nebo z pohledu zástupce Asociace Český skokový pohár?
Tato skutečnost mne osobně mrzí velmi z obou úhlů pohledu. Start seriálové sezony, velké, měsíce trvající přípravy jak marketingové, tak fyzické v areálu a všechno vyjde nazmar. Z toho nemůže mít radost nikdo.
 
Jak těžké bylo rozhodování, zda závody úplně zrušit? Byl reálný posun díky státnímu svátku na neděli a pondělí, nebo by byly z hlediska účastníků již nepřijatelné změny? Jak vlastně postupné rušení vnímali jezdci, kteří již stihli do Martinic dorazit?
Rozhodování bylo velmi těžké, což bylo podle mne patrné i ze skutečnosti, že jsem ve 3.15 ráno zkonstatoval dobrý stav kolbiště a tuto informaci jsem uveřejnil na webu. V 7.00 ráno bylo díky vydatným dešťům a velmi chladnému počasí opět vše jinak. Posun na sobotní start jsme zvažovali a byl reálný. Když však v pátek začalo po obědě opět silně pršet, čímž se vyplnila i předpověď počasí, bylo jasné, že v sobotu nebudeme moci závody zahájit. A podle našeho názoru bylo fér vůči všem raději toto trápení ukončit. Reakce jezdců byly, alespoň podle našich zkušeností, většinou neutrální, s pochopením.
 
Některé soutěžní dny bylo potřeba v Martinicích zrušit kvůli počasí i v minulosti. Mají opravdu martinické závody na počasí takovou smůlu?
Pokud je mi známo, bylo to podruhé, kdy jsme za celá léta závody rušili kvůli dešti. To, že jsme jedny celé závody odřekly 2 dny před zahájením před 2 lety o Velikonocích, bylo způsobeno počasím. A asi každý uzná, že když u nás tehdy napadlo 15 centimetrů sněhu, je úplně jedno, co pořadatel chce nebo ne. Ještě na Velikonoční pondělí jsem tehdy uveřejňoval na webu fotografii se sněhem v Martinicích. – Nevím, jestli máme na počasí smůlu. Za těch 10 let se přeci u nás odjela řada závodů při krásném počasí. Statisticky asi máme smůlu na nedělní déšť při seniorském mistrovství ČR, to ano. Ale vždy jsme závody dokončili, a co bylo hlavní – bez úrazu či nějaké nešťastné události. A dříve se říkalo, že v Martinicích fouká, pak se to říkalo o jiných areálech… Myslím, že je třeba pracovat s faktickými a reálnými informacemi, ne s pouhými dojmy.
 
Objevily se diskuze, že kolbiště v Martinicích již nezvládá vodu odvádět tak rychle, jako v minulosti. Jste stejného názoru?
Nejsem si zcela jist, co je tím přesně míněno. Pravdou je, že právě letos při Velké ceně Martinic nastala situace, kdy se voda z povrchu kolbiště ztrácela výrazně pomaleji. Sice byly velmi nízké teploty, velmi vysoké atmosférická vlhkost a srážky, ale i tak se povrch choval jinak. Skutečnost byla bohužel taková, že díky dlouho trvající zimě, zamrzlé půdě a dosud velmi vlhkému počasí a vydatným srážkám došlo k ucpání drenážních odvodů vody z podloží kolbiště. – Každá věc má svojí životnost a u nás asi nastal bod zvratu, bohužel v tu nejnevhodnější chvíli, kdy se nedalo již nic dělat. Po 10 letech poměrně intenzivního provozu, po tisících startujících dvojic a po desítkách závodních dnech. A díky tomu, že bylo velmi vlhko a pak vše zamrzlo, od října roku 2016 se prakticky toto nedalo poznat ani v zimě. Dovoluji si také připomenout, že 2 týdny přec Velkou cenou Martinic jsme u nás uspořádali tradiční jarní Mercedes-Benz Cup a tam bylo kolbiště ještě v perfektní kondici. Prostě tolik nepršelo.
 
Plánujete učinit nějaká zásadní opatření, aby kolbiště lépe vydrželo rozmary počasí?
Ne že plánujeme, my už na tom pracujeme! Přeci nikdo nebude riskovat podobnou situaci, zvláště když nás čekají takové závody jako Memoriál Jana Papouška a mistrovství ČR 2017! Na kolbišti již pracuje mechanizace, která vytváří nový drenážní systém. Následně pak dojde k celkovému přepracování povrchu, doplnění písku a geotextilie. Martinické kolbiště bude na své další závody opět připraveno!
 
Připomeňte nám, kolik let vlastně martinické kolbiště stojí? Dělala se od té doby nějaká zásadnější obnova povrchu, kromě standardního doplňování pískové směsi?
První závody se u nás konaly v roce 2007. Máme za sebou tedy 10 sezon. A samozřejmě, za ta léta se povrch několikrát „přepracovával“, zarovnával a byl dosypáván písek a geotextilie. Je jasné, že tyto úpravy veřejnost moc nevnímá. Na druhou stranu, až do letošního roku jsem já osobně nezaznamenal žádné zásadní problémy s kvalitou povrchu. Alespoň mi nebyly sděleny. Jsem také přesvědčen, že u nás v Martinicích věnujeme přípravě povrchu na každé závody velkou pozornost, protože kvalita povrchu je pro nás velmi důležitá. Poctivé zarovnání, zapracování a správná vlhkost jsou přeci velmi důležité především pro koně a jezdce, musí se oba spolehnout, že je povrch kvalitní. O zdravotních rizicích pro pohybový aparát koně ani nemluvě.
 
Jaká je vlastně běžná životnost jízdárenského povrchu?
Nevím. Povrch jako takový, tedy písková směs, je doplňován, průběžně obnovován. Podle mne hodně záleží na klimatických podmínkách, provozu kolbiště, použitých materiálech při stavbě kolbiště atd. a to je příliš mnoho faktorů. Pro pořadatele závodů je problémem to, že celková cena za kvalitní povrch je velmi vysoká. Pokud je tato investice financována z jiných zdrojů než z vlastních, je to jistě pro investora úleva. My jsme bohužel, shodou několika okolností, nemohli v minulosti získat žádnou dotaci na jízdárenský povrch, takže veškeré prostředky jsou čistě z vlastních zdrojů. A věřte, že se bavíme ročně o statisících korun, nemluvě o původní celkové investici.
 
V Martinicích pravidelně investujete do rozvoje areálu, plánujete v blízké budoucnosti rozsáhlejší investice do rekonstrukce, či kompletní přestavby kolbiště a opracoviště?
 Ano, začínáme pracovat na novém projektu kolbiště. Zda a kdy budeme tento projekt realizovat, nyní opravdu neumíme říci.
 
A co třeba dvě závodní arény? Je něco takového do budoucna v Martinicích reálné? Zájem o účast na závodech by takovému kroku napovídal...
Nemyslím, že toto je náš cíl. Vždy jsme chtěli závodiště s určitou atmosférou, snažíme se o individuální přístup, kvalitní závody, kvalitní servis. Tématem je jistě rozšíření závodní sezony o další termíny, a to již od roku 2018. Ale náš areál nemá celkové kapacity na 2 závodní arény. Musíme si uvědomit, že jsou to nejen 2 kolbiště, ale daleko více prostoru pro parkování, ustájení, ubytování lidí atd.! My jsme nikdy nechtěli jít cestou kvantity, ale spíše co nejvíce možné dosažitelné kvality. Jestli se nám to daří, posuďte sami. – Chceme, stejně jako v minulosti, nabídnout to nejlepší, co umíme. Chceme, aby se u nás všichni cítili pokud možno co nejlépe, aby k nám lidé jezdili rádi. Chceme i dál zažívat vrcholné emoce při kvalitním jezdeckém sportu, ať dospělých či dětí. Martinické kolbiště bude pro další závody opět připraveno!
 
Děkuji za rozhovor a přeji hodně dalších pořadatelských úspěchů!



reklama 13A

NEPŘEHLÉDNĚTE